Berlingske Business

Låste Mitsubishi-millioner er rullet ind i MHI Vestas

10BUSTommerupMHIVestas.jpg
Jens Tommerup, der er administrerende direktør i MHI Vestas, fortæller, at de nu går ind i en fase, hvor farten sættes op og der gøres klar til at sætte V 164 i serieproduktion. Foto: Simon Skipper

MHI Vestas har snart eksisteret i et år og er lidt foran sin tidsplan. Det har frigivet over en milliard dedikerede Mitsubishi-kroner til selskabet, der meget snart har fordoblet sin medarbejderskare.

Den første april er det et år siden, at Vestas smed sin enorme V164-mølle ind i et partnerskab med japanske Mitsubishi, der i tilgift stillede kapital til rådighed. Resultatet blev partnerskabet MHI Vestas, men japanerne gav ikke bare administrerende direktør Jens Tommerup nøglerne til pengeskabet. To tredjedele af Mitsubishis investering – svarende til 200 millioner euro – afhang af, hvor godt V164-møllen præsterede teknologisk og kommercielt. Her 11 måneder efter brylluppet er en milesten for 150 millioner euro allerede nået.

»Vi er meget fortrøstningsfulde omkring den plan, der er lagt for MHI Vestas. Vi følger planen, og vi kan godt sige, at vi for nuværende er lidt foran. Det er vi glade for,« siger administrerende direktør i MHI Vestas Jens Tommerup til Berlingske Business.

Vestas

Fra direktørstolen i MHI Vestas kan Jens Tommerup se tilbage på et år, der har budt på langt flere gode end dårlige nyheder for vindmøllesamarbejdet. Den otte megawatt store V164-mølle har blandt andet slået verdensrekorden for strømproduktion, og inden for tre måneder valgte DONG Energy MHI Vestas som foretrukken leverandør til to store vindmølleprojekter.

»Nu har vi været her et år, og vi synes, kunderne har modtaget os godt i markedet. Vi er mere eller mindre blevet inviteret med til forhandlinger om alle store projekter, der kører nu,« siger Jens Tommerup.

Indtil videre har konkurrenten Siemens dog siddet på en meget stor del af havvindmøllemarkedet. Næsten som enehersker. Og MHI Vestas er ikke den eneste spiller, der er på vej med en ny kæmpemølle. De er faktisk ikke engang det eneste joint venture. Franskspanske Areva-Gamesa barsler med en off- shoremølle på otte megawatt, mens Alstom og GE er på vej med deres Haliademølle på seks megawatt.

»Vi ser nogle sunde udbudsrunder, der kører nu, hvor der virkeligt er konkurrence. Derfor er det også vigtigt at have en up to date teknologi i møllen.«

Vestas i modvind

Det mener Jens Tommerup, at man har styr på. Teknologien altså. Udviklingen af V164-møllen begyndte under Ditlev Engel i Vestas, men blev som ovenfor nævnt rykket over i partnerskabet med Mitsubishi for snart et år siden, og Jens Tommerup er ikke sen til at kalde møllen for mere end bare en opgradering.

»Da vi designede den nye mølle, designede vi en mølle specifikt til offshore, som ikke kun var en eller to megawatt større, men betydeligt større – en game changer for industrien,« siger Jens Tommerup. »Den nye platform har vist, at der er mange muligheder for opgraderinger og derved forbedringer af businesscasen. Hvis de andre led i leverandørkæden også tager deres del af omkostningsreduktionerne, er vi nået langt.«

Vestas får ordrer til flere milliarder kroner i USA - Onsdag

På medarbejderfronten er MHI Vestas også nået et godt stykke vej.

Da man indgik samarbejdet mellem Aarhus og Tokyo, blev 380 medarbejdere rykket over i selskabet.

I dag er der 550 medarbejdere, der er slået tre dusin nye stillinger op på MHI Vestas’ hjemmeside, og man regner med at ansætte yderligere 200 på Isle of Wight i Storbritannien til at fremstille flagskibsmøllen:

»Vi er som selskab født med nogle stærke kompetencer, som vi har suppleret ved at ansætte nogle af de bedste medarbejdere i markedet. Det vil sige, at vi har en rigtigt stærk kompetencebase. Nu går vi ind i en fase, hvor vi sætter farten op og gør klar til at sætte V164 i serieproduktion.«

MHI Vestas er partner i det stort anlagte EWEA Offshore, der løber af stablen de kommende dage i Bella Centeret. Berlingske Business dækker arrangementet løbende.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen