Berlingske Business

Kampen mod fattigdom

morten a

Fem spørgsmål til Morten Albæk, Vestas.

Hvad er Wind for Prosperity?

»Wind for Prosperity er en forretningsidé og -projekt, der ved hjælp af Vestas’ unikke viden om vind og gennemprøvede vindteknologi bekæmper fattigdom i den tredje verden ved at bringe stabil elektricitetsforsyning til nogle af de fattigste lokalsamfund på kloden.«

Nu er det lige begyndt at gå bedre i Vestas. Skal I ikke koncentrere jer om kerneforretningen i stedet for at redde fattige mennesker verden over?

»Wind for Prosperity er en hjørnesten i Vestas‘ strategi for at åbne og udvikle nye markeder, og projektet vil i sig selv generere en mindre, men profitabel omsætning til Vestas. Det sker primært gennem salg af vores kombinerede vind-diesel løsning samt af vinddata. Konceptet er nødt til at være fuldt ud rentabelt for at kunne motivere alle partnere til at lave de umiddelbare og vedvarende investeringer, der er nødvendige for at gøre løsningen til en langsigtet succes. At vi samtidig leverer en løsning, der har potentialet til at forbedre levevilkårene for millioner af vores medmennesker i udviklingslandene er da noget, vi er stolte af.«

north horr

Hvad skal Vestas tjene på Wind for Prosperity?

»Aftalen med Wind for Prosperity’s investorer er, at Vestas vil sælge vind-diesel løsningen og vinddata til Wind for Prosperity på markedsvilkår med en forventet indtjeningsmargin på niveau med, hvad vi normalt ser i vores forretning.«

Er det ikke farligt at gå ind i områder med så stor politisk usikkerhed, som I lægger op til?

»Der er altid en politisk usikkerhed når man opererer i udviklingslande. Men for at minimere denne risiko, så arbejder vi i Wind for Prosperity-regi udelukkende med investorer og lokale samarbejdspartnere, som har erfaring med opførelse og drift af infrastrukturprojekter i det pågældende land.«

Hvad sker der med projektet nu?

»Afrika er den første udrulningsregion, bl.a. fordi Afrika i dag har den laveste gennemsnitlige adgang til elektricitet per indbygger, samtidig med, at de har den højeste omkostning til elektricitetsgenerering – og exceptionelt gode uudnyttede vindenergiressourcer. Processen er fremskreden her, og alle aftaler vil være klare og underskrevne inden for de kommende måneder. Hvilke lande, der kommer i næste række, afhænger af investorer og lokale myndigheder i de lande, hvor løsningen kan få størst effekt. Lande som Etiopien, Tanzania, Vietnam, Indien, Pakistan og Nicaragua kunne f.eks. være potentiale områder, hvor Wind for Prosperity kan implementeres.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen