Berlingske Business

Irak bliver næste store satsning for Mærsk

pix_mærsk
Maersk Oil vil satse massivt på Irak, lyder det nu fra det danskejede olieselskab. Foto:

Efter to års forberedelse gør Maersk Oil nu klar til rykke ind i Irak, der har verdens fjerdestørste oliereserver. Det er en stor satsning for Mærsk, der planlægger at være i det mellemøstlige lande de næste 20-30 år.

Det er godt 10 år siden, at vestlige tropper rykkede ind i Irak og fjernede daværende præsident Saddam Hussein fra magten i foråret 2003.

Og selvom voldsomme uroligheder stadig præger Irak, mener Mærsk-koncernen også, at det rummer muligheden for et nyt olieeventyr.

Derfor rykker olieselskabet Maersk Oil nu ind i det nordlige Irak efter to års intensiv forberedelse. Det siger efterforskningschef i selskabet, Esbern Hoch til Børsen.

Maersk Oil

»Vi ser meget positivt på Irak, og vi ser det som et område, vi går ind i for at være de næste 20-30 år,« siger han til avisen.

Oliechefen vil dog ikke sætte tal på, hvor store investeringer Maersk Oil vil ligge i det mellemøstlige land.

»Jeg kan ikke give dig nøjagtige tal. Men vi regner med at opbygge en position, der er til stede i adskillige licenser,« siger Esbern Hoch til Børsen og fortsætter senere:

»Det er et af de områder, vi regner med at lave anseelige investeringer i,« siger han.

Under invasionen i Irak i 2003 blev store dele af landets olieplatforme sat ud af drift. Men Irak har i dag verdens fjerdestørste oliereserver, og store dele af landet er stadig ikke udforsket.

pix-Oliefelter Nordsøen

Ifølge det Internationale Energiagentur IEA vil halvdelen af væksten i verdens olieproduktion komme fra Irak i den kommende tid.

»Selskaberne, der er i landet kommer til at tjene gode penge,« siger IEAs cheføkonom Faith Birol til Børsen.

Maersk Oil ejer i dag 30 procent af en licens til at bore efter olie i Irak. Den skal i første omgang bruges som afsæt til at komme ind i det mellemøstlige land.

»Vi har analyseret det nøje. For to år siden besluttede vi at gå i gang for at få overblik over potentialet, lære landet at kende. I dag er vi nået frem til - som understøtter det IEA siger - at der er et store markedspotentiale i Irak,« siger Esbern Hoch til Børsen.

Blandt analytikere er der dog stadig en vis skepsis i forhold til, hvor gode Mærsk-koncernens fortællingerne om det irakiske olieeventyr kommer til at blive, i hvert fald på kort sigt.

ccc

»Der er masser af potentiale i Irak. Men Maersk Oil har i de sidste par år ikke haft succes med at finde ny olie,« siger analytiker Lars Heindorff fra ABG Sundal Collier.

Et af problemerne i Irak er også, at de fleste oliefund sker i de nordlige kurdisk-kontrollerede områder. Det giver konflikter, fordi kurderne er uenige med resten af Irak om, hvordan Olien skal deles. Derfor sender de olien med tankbiler til Tyrkiet og Iran.

Lars Heindorff tror, at det danskejede olieselskab vil bruge de fleste af sine investeringer på at efterforske nye olie i Angora og Norge.

»Her venter jeg, at de fleste af de cirka 1,2 milliarder dollar som Maersk Oil bruger på efterforskning i 2013 kommer til at gå til,« siger han til Børsen.

Læs også: Brancheanalyse: Medvind i offshore-industrien

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen