Berlingske Business

Hovedperson i solcelle-skandale skifter job

Ib Larsen, Energistyrelsen
Ib Larsen, Energistyrelsen

Energistyrelsens mangeårige chef Ib Larsen går af og fortsætter som kommitteret.

En af de helt centrale embedsmænd i solcelleskandalen, Energistyrelsens mangeårige chef Ib larsen, forlader posten som leder af Energistyrelsen.

Ib Larsen, der er 65 år, har i ikke mindre end 23 år stået i spidsen for Energistyrelsen, hvor han har haft en nøgleposition i udarbejdelsen af den stormomsuste lovgivning for solcelleanlæg, der har udløst en gedigen næse til energi- og klimaminister Martin Lidegaard.

Lovgivningen har efterfølgende vist sig at være hullet og vil udløse ekstraregninger til statskassen. Det betyder, at solcelleskandalen vil ramme udviklingen af andre grønne tiltag i endnu ukendt omfang, for pengene til solcellerne skal findes ved at udsætte andre grønne projekter. Politisk er det også en sag, der vil komme til at forfølge Martin Lidegaard, der allerede gentage gange har måttet forsvare sig i samråd om solcellelovgivningen.

Lidegaard_jha_Business

Ib Larsen skifter ved årsskiftet til en stilling som kommitteret i Klima-, Energi- og Bygningsministeriets departement, hvor han skal varetage ministeriets interesser i større tværministerielle arbejder, fungere som problemknuser i strategisk vigtige sager og agere sparringspartner for departementets ledelse og faglige enheder.

Ifølge ministeriet har Ib Larsen nået et punkt i sin karriere, hvor han ønsker at skifte de ledelsesmæssige forpligtelser som direktør for en stor styrelse ud med mindre belastende opgaver.

Martin Lidegaard (RV) er indkaldt i samråd om regeringens ove

"Ministeriet har haft en dygtig og solid direktør i Ib Larsen i Energistyrelsen, men jeg accepterer hans ønske om at trappe sin karriere ned," udtaler departementschef Thomas Egebo.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen