Berlingske Business

Grenpeace melder krig mod Shell igen

Greenpeace frygter for alvorlige udslip og vil derfor kæmpe for at forhindre, at Shell får adgang til Arktis i jagten på grønlandsk olie.

Greenpeace har tidligere vundet stort over oliegiganten Shell. Nu er miljøorganisationen på krigsstien igen og parat til sin anden store kamp mod selskabet, skriver Metroxpress.

For alt imens Shell står for at udføre sine grønlandske olieundersøgelser i løbet af sensommeren – blandt andet midt i narhvalernes beskyttede havområder – er miljøorganisationen Greenpeace i færd med at opruste til en ny kamp.

»Shell skal for alt i verden ikke have adgang i Arktis. Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at undgå det. FN har påvist, at Shell har haft alvorlige udslip i Nigeria, som de først stoppede efter et år, og som de forsøgte at dække over og endeligt løb fra ansvaret for i 2011,« lyder kampråbet fra Greenpeace Danmarks arktiske kampagneleder, Niels Fuglsang.

Hollandsk-britiske Shell fører i øjeblikket an i jagten på olien i Arktis. Selskabet har ifølge Forbes indtil nu investeret omkring 30 milliarder kroner i sin arktiske oliejagt og leder nu både i Alaska, Rusland og Grønland.

Dansk Shell har ikke ønsket at kommentere Greenpeaces manglende tillid og kritik af tidligere uheld i Arktis og Nigeria over for Metroxpress.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen