Berlingske Business

Goldman Sachs: Vi kendte intet til gyldne DONG-parker

GS
Foto:

Den amerikanske investeringsbank og aktionær i DONG Energy, Goldman Sachs, afviser, at man kendte noget til tre, lukrative vindmøllekontrakter i Storbritannien, som har været kilde til ny kritik af kapitaludvidelsen.

Den pressesky investeringsbank Goldman Sachs tager nu bladet fra munden og kommenterer på de rapporter, der har floreret i det danske mediebillede de senere dage: At DONG, allerede da kapitaludvidelsen fandt sted, vidste, at man ville få del i de lukrative subsidieringskontraker i Storbritannien.

Goldman Sachs var som bekendt en af investorerne i kapitaludvidelsen, der værdisatte DONG til 31,5 milliarder kroner. Storbanken kendte dog intet til de tre kontrakter, skriver talsperson for Goldman Sachs i London, Fiona Laffan, i en mail til Berlingske. Goldman Sachs afviser endvidere, at man overhovede havde nogen mulighed for at kende til uddelingen af kontrakter.

Fiona Laffen skriver endvidere, at man investerede i DONGs generelle kompetencer inden for havvind og altså ikke i nogen enkeltprojekter:

»Det var altså DONG Energys generelle know how inden for vedvarende energi, der var tiltrækkende, og ingen enkeltprojekter var afgørende for vores investeringsbeslutning. På tidspunktet for investeringsbeslutningen havde Goldman Sachs ikke - og kunne ikke have haft - kendskab til at den britiske regering i slutningen af april 2014 meddelte, at de ville støtte en række DONG Energy-projekter,« skriver Fiona Laffan.

Dagbladet Politiken beskrev i går, at den britiske regering var ganske langt i udarbejdelsen af de såkaldte CfD-kontrakter, da DONGs kapitaludvidelse fandt sted, men at denne forretningsmulighed ikke blev talt med i værdisættelsen af DONG Energy.

Artiklen blev citeret af Berlingske og allerede kort efter, var DONG kommunikationschef Martin Barlebo præcis som Goldman Sachs ude at afkræfte, at DONG på forhånd vidste, at man ville få tre CfD-kontrakter.

»Vi vidste det ikke før i april, og selv da skulle det godkendes af EU-kommissionen, og det blev det først i juni 2014. Så det vidste vi ikke. Det er der ingen tvivl om,« sagde DONG kommunikationschef i går til Berlingske.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen