Berlingske Business

Global medvind giver fremgang for Vestas

pix-vestas
Vestas ordrevækst ser ud til at fortsætte i 2014. Det vurderer Make Consulting i følge Børsen. Foto:

Efter flere års krise på vindmøllemarkedet ser væksten ud til at vende stærkt tilbage. Vestas' ordreantal er steget med 25 procent i første halvår.

Efterspørgslen på vindmøller er igen blevet større, og det tyder på, at vindmøllemarkedet har bevæget sig ud af den næsten vindstille periode, de har kæmpet imod.

I det første halvår har Vestas skaffet 25 procent flere ordrer, og samme tendens ser man også hos andre producenter. Det skriver Børsen.

Niels Kragelund er leder i forsikringsselskabet Codan og global ansvarlig for vinddivisionen i RSA - verdens største forsikringsselskab inden for vindkraft. Han følger derfor tæt med, når vindmølleprojekter forsikres.

»Vi regner med, at der nu er tiltro til markedet for vindmøller i dag. Vestas har fremvist en stribe nye projekter, og det lover godt,« siger han til Børsen.

Han peger især på, at store pensionskasser og olie- og gasindustrien ser ud til at investere i vindkraft i fremtiden.

På onsdag i næste uge fremlægger Vestas halvårsregnskab. Når man vender øjnene mod den globale vindmøllesituation, så tyder alt på, at vinden har vendt sig i den positive retning for vindmølleproducenternes omsætning. Tyske Nordex opjusterede 2013-forventningerne en del, og spanske Gamesa melder også om positiv udvikling.

Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand fortæller til Børsen, at der er et boost lige nu i antallet af ordrer. Han ser det som et tegn på en generel bedring, men samtidig pointerer han, at man ikke skal regne med, at det er et sikkert opsving, der finder sted på markedet for vindmøller lige nu. 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen