Berlingske Business

Færre - men mere effektive - vindmøller opstillet

Vindenergi2_Business
Tendensen går imod færre vindmøller på land, som til gengæld leverer mere energi pr. mølle. Foto:

Opsætningen af vindmøllekapacitet i Danmark steg 6,8 pct. fra 2011 til 2012, men der er fortsat et stykke op til de sidste fire års topniveau.

Det viser en opgørelse fra brancheorganisationen Vindmølleindustrien, som Ritzau Finans har fået adgang til.

På land faldt opsætningen af vindkapacitet med 16 pct. fra 2011 til 2012 til 170 MW på årsbasis, men da der kun blev nedtaget ældre vindmøller med en kapacitet svarende til 11 MW i 2012, var nettoudviklingen faktisk den højeste i mange år på land.

I 2011 blev der således opsat vindmøller på land med en samlet kapacitet på 203 MW, mens der blev nedtaget vindmøller med en kapacitet på 57 MW - en nettostigning på 146 MW.

På havet blev der installeret 50 MW i 2012 - alle som en del af Anholt Havmøllepark.

På land var topåret 2011, mens det til havs var 2009. Næsten fem gange så stor en kapacitet - 238 MW - blev opsat til havs i 2009 som i 2012.

- Tendensen er en udvikling mod færre og mere effektive landmøller. Gennem de sidste ni år er det samlede antal af møller på land faldet fra over 5.100 i 2003 til omkring 4.300 ved udgangen af 2012. Faldet med over 800 møller er sket samtidig med, at den samlede installerede effekt er steget med lige over 500 MW på land, skriver Vindmølleindustrien i opgørelsen.

Samtidig er Danmark nu oppe på, at 30 pct. af det samlede elforbrug er dækket af vindkraft. Vindkraften står således for 4159 MW i Danmark, fordelt på 3237 MW på land og 922 MW til havs, fremgår det af rapporten.

Vindmølleindustrien venter en bruttoinstallation på 550 MW i 2013 - trukket højt op af de resterende ca. 350 MW fra Anholt Havmøllepark - og derefter ca. 200 MW i 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen