Berlingske Business

Efter fem år: V og DF fortryder elbil-fiasko

Dong Energy Dong Energy
Flere politikere føler i dag, at de blev presset ind i en elbileufori, blandt andet da DONG Energy med Anders Eldrup som direktør kastede millioner af kroner i visionerne fra Better Place. Foto:

Venstre og Dansk Folkeparti fortryder nu, at de i 2008 »lod sig rive med af folkestemningen« og var med til at bruge millioner af kroner på at gøre Danmark til foregangsland på elbil-området. 

Satsningen på elbiler har her fem år senere vist sig som en fiasko. Senest er landets største elbil-operatør, Better Place, gået konkurs, mens der blot er solgt 164 elbiler i Danmark i 2013. Det skriver BT lørdag. 

»Der var et meget stort samfundspres fra mange interessenter for at fritage elbiler for afgifter i 2008, og vi må indrømme, at vi bøjede os for det massive pres. Set i bakspejlet skulle vi ikke have gjort det,« siger Venstres fungerende politiske ordfører og daværende beskæftigelsesminister, Claus Hjort Frederiksen (V), til BT.

Hos Dansk Folkeparti gør den nuværende EU-parlamentariker og daværende energiordfører, Morten Messerschmidt (DF), status og erkender, at partiet lod sig forføre at interesser uden for Christiansborg. Han mener, at ingen »med normal intelligens« ville satse så ensidigt på elbiler, hvis man i 2008 var klar over, hvor elbilsmarkedet ville være i 2013.

»Vi må bare indrømme, at satsningen på elbiler nok i høj grad skyldes en lobbyisme fra stærke organisationer, der har gjort sin indflydelse gældende hos danske politikere. Derudover var der en helt ekstremt hype om elbiler for fire-fem år siden, at ingen slog koldt vand i blodet og afventede, hvad andre lande ville gøre,« siger Morten Messerschmidt.

Han skoser blandt andet det konkursramte Better Place flankeret af tidligere DONG-direktør Anders Eldrup for udmeldingen om, at der ville køre 400.000 elbiler i Danmark i 2020.

»Det var at tage røven på os politikere, at man dengang fremturede med den slags målsætninger, der ingen hold i virkeligheden havde,« siger Messerschmidt.

Mens Venstre og DF døjer med elbil-tømmermænd, er stemningen en helt anden hos regeringspartiet, Socialdemokraterne. Partiets trafikordfører, Rasmus Prehn (S), er overbevist om, at elbiler på trods af »startvanskeligheder« er fremtiden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen