Berlingske Business

DONG vragede Vestas til tysk milliardprojekt

Offshore125
Vestas tabte to kommende tyske DONG-havparker til konkurrenten Siemens. Her ses det nærliggende projekt North Sea Bard Offshore 1. Arkivfoto  Foto:

DONG Energy har valgt Siemens-møller til sine to nye tyske havmølleparker. Tidligere havde Vestas ordren, men selskabet blev slået af banen.

DONG har valgt Siemens' 6,0 MW mølle til sine to kommende tyske havmølleparker Gode Wind 1 og 2. Projektet bliver i alt 582 MW, og investeringen lyder på 16,4 mia. kroner. 

Det er den største investering DONG nogensinde har foretaget. Og så meget desto mere må det ærgre konkurrenterne i Vestas, at Siemens løb af med ordren.

Én ting er, at Siemens får installeret over 100 styk af sin 6,0 MW mølle, før Vestas installerer det første eksemplar af sin 8,0 MW V164'er. Dermed kan Siemens opnå en driftssikkerhed, der kan blive hård at konkurrere med.

Anholt Havmøllepark

Dertil kommer, at Vestas faktisk var valgt som leverandør til de to tyske projekter Gode Wind 1 og 2. I første omgang var projekterne ejet af selskabet PNE Wind, og Vestas blev flere gange bekræftet som officiel leverandør til parkerne. Siden afgav PNE Wind en vindmølleordre på Gode Wind 1 hos Vestas-konkurrenten Repower.

Det var alt sammen inden DONG i august 2012 købte Gode Wind-projekterne af PNE Wind. DONG sendte projekterne i udbud igen, og i april i år meldte energiselskabet ud, at Siemens skal levere møllerne til alle tre Gode Wind-projekter på i alt 924 MW. I dag er ordren på de første 582 MW officiel.

Anholt Havmøllepark

Valget af Siemens til de tyske DONG-projekter kommer altså ikke som nogen overraskelse for Vestas - men det kan ikke desto mindre ærgre at se en milliardordre af denne størrelsesorden gå til konkurrenten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen