Berlingske Business

DONG vil høvle prisen på energi ned

10BUSOpslag-Samuel-Leupold.jpg
DONGs vindenergichef Samuel Leupold understreger, at selskabet tager store risici med investeringerne i havvindmøllebranchen, men at der er tale om kalkulerede risici, som hverken kan sammenlignes med et kasino eller poker. Foto: Kasper Palsnov

DONG Energy er verdensmester i at sætte vindmøller op til havs. Nu gælder det om at barbere energiprisen ned, så energiselskabets satsning også har en fremtid efter 2020.

Ambitionerne og selvtilliden fejler ikke noget. DONG Energy er den bedste til at sætte vindmølleparker op på havet, og den førerposition vil selskabet også have i 2020.

Sådan lyder meldingen fra DONGs schweiziske koncernchef for vindafdelingen, Samuel Leupold, da vi møder ham i energiselskabets kontorkompleks i Gentofte. Samuel Leupold kom til DONG i marts, og efter et par måneder i stolen er han klar til at fremlægge sit syn på den voksende vindforretning, han står i spidsen for.

»Vi er klart nummer ét i verden, når det kommer til offshore vind (havvindmøller, red.) Og vi har en solid pipeline, så vi tror på, at vi kan fastholde vores førerposition i 2020,« siger chefen for DONG Wind Power.

Hele 6,5 GW havvindmøller vil DONG på det tidspunkt have installeret og for en stor dels vedkommende solgt fra. Det skal holdes op imod 1,4 GW installeret havvind i skrivende stund og yderligere en GW endeligt installeret inden for kort tid.

I dag er havvindmølleenergi – ligesom al anden grøn energi – afhængig af statsstøtte for at kunne konkurrere med sorte energiformer som kul, olie og gas. Frygten for global opvarmning og luftforurening har sat store tandhjul i bevægelse over hele verden, og energibranchen flytter sig i øjeblikket fra fossile brændsler til vedvarende energi. Det er den såkaldte grønne omstilling. Men de seneste års krise har skærpet fokus på prisen, og derfor er det nu afgørende for DONG Energy, at energi fra havvindmøller bliver markant billigere på få år.

Risikable investeringer

I dag kan DONG sælge en megawatt-time energi fra havvindmøller i Storbritannien for 160 euro. I 2020 skal prisen for den samme megawatt-time være nede på 100 euro. Billigere energi er en af hjørnestenene i energiselskabets strategi for vindforretningen, og derfor har Samuel Leupold oprettet en selvstændig arbejdsgruppe med fokus på energiprisen.

Med lidt held kan statsejede DONG Energy ende med at drive en hel industri frem og skabe et stort forretningsområde, men den mulighed kommer ikke uden risici.

»Omkostningerne ved havvind skal ned, og det er noget, vi tager meget seriøst. Havvindmølleindustrien er en ung industri, og jeg tror på, at vi kan optimere på mange områder. Men det sker ikke gratis, og der følger en risiko med,« siger Samuel Leupold.Men er statsejede DONG Energy det rigtige selskab til at drive udviklingen i havvind- møllebranchen og påtage sig så store risici?»Vi er et stort selskab, når det kommer til offshore vind, og vi er ikke de eneste, der investerer i området. Samtidig har vores underleverandører også forstået, at hvis den her industri skal eksistere om ti år, skal omkostningerne virkelig ned,« siger chefen for DONG Wind Power og fortsætter:

»Jeg vil understrege, at vi i DONG Energy forstår de risici, vi påtager os. Det her er ikke et kasino, og vi spiller ikke poker. Vi tager kalkulerede risici med en påpasselig tilgang, og når vi bruger al vores viden og erfaring, mener jeg, at vi er det rigtige selskab til at foretage den slags investeringer. Man er nødt til at påtage sig risici, hvis man som selskab vil være en væsentlig aktør i energibranchen.«

Politisk pres efter 2020

Og DONG har god grund til at satse og investere for at høvle omkostningerne ved havvind ned i en fart. De politiske vinde blæser nemlig i retning af øget konkurrence på energimarkedet. Den brede danske energiaftale fra foråret 2012 rummer en række »blokke« af forskellige mængder og typer energi i 2020, men for nylig meldte oppositions- partiet Venstre ud i Berlingske, at partiet i en eventuel ny regering som udgangspunkt vil lade alle grønne energiformer konkurrere på lige vilkår om statsstøtte efter 2020.

Klima- og energiminister Martin Lide-gaard (R) var positiv over for tanken, og bred politisk opbakning til et mere markedsbaseret energisystem presser DONG, fordi havvindmøller i dag ikke kan konkurrere med andre grønne energiformer som vindmøller på land samt biomasse.

Vejen til billigere energi fra havvindmøller går for DONG i flere spor og tempi. Større og billigere turbiner, billigere fundamenter, mere avancerede transmissionsnet, højere udviklet offshore-logistik og lavere omkostninger til vedligehold.

Når det er sagt, står en vigtig faktor tilbage: konkurrence.

»Det er kostbart at drive industrien frem, og mere konkurrence blandt leverandørerne er nødvendig. Ikke mindst når det kommer til turbiner. Der er mange lovende løsninger undervejs, som snart vil være på markedet for havvindmøller, og vi ser frem til, at denne øgede konkurrence kan være med til markant at nedbringe omkostningerne,« siger Samuel Leupold.

Muligheder og risici går hånd i hånd i energibranchen. I dansk perspektiv skal slaget snart stå om de store havvindmølleparker Horns Rev 3 og Kriegers Flak.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen