Berlingske Business

DONG satser på risikofyldt teknologi

DONG satser på risikofyldt teknologi - 1
Salget af DONGs andel i vandkraftselskabet Kraftgården AB har indbragt energiselskabet cirka 3,9 milliarder kroner med en avance før skat på 1,53 milliarder kroner. Foto: Scanpix

DONG Energy har sat fuld fart på frasalgene og er nu tæt på sit mål for 2014. Nu satser energiselskabet på risikofyldte havvindmøller med stort potentiale.

Statskontrollerede DONG Energy har sat fuld fart på salgsprocessen og har hentet knap 8,5 milliarder kroner på få måneder. Frasalgene tæller polske og danske vindmøller på land, vandkraft i Sverige og Norge og senest en ejerandel i det tyske forsyningsselskab Stadtwerke Lübeck.

Nu satser DONG på risikable havvindmøller samt olie og gas. Men det gør ikke DONG mere sårbart, fastholder kommunikationschef Karsten Anker Petersen.

»Vi mener, at det på den lange bane øger potentialet for værdiskabelse i DONG Energy, at vi satser på offshore-vind. Der er et stort vækstpotentiale i offshore-vind, og DONG er i al beskedenhed verdens førende på området. Derfor mener vi, at vi skaber en stærkere forretning, når vi satser på de områder, hvor vi har særlige kompetencer,« siger Karsten Anker Petersen.

I dag har DONG installeret i alt 2,5 GW havvindmøller. Ifølge strategien fra februar vil selskabet have installeret 6,5 GW havvindmøller i 2020 og frasolgt en stor del af dem samt fordoblet produktionen af olie og gas.

Milliardgevinst på vandkraft

DONG vil frasælge for ti milliarder kroner frem til udgangen af 2014, men beløbet er altså allerede oppe på knap 8,5 milliarder kroner i dag. Kommunikationschef Karsten Anker Petersen vil dog på nuværende tidspunkt »ikke spekulere i«, om frasalgene kan løbe op i mere end de planlagte ti milliarder kroner.

Det har dog både overrasket DONG og obligationsanalytikere, at ikke mindst den svenske vandkraft har indbragt så store summer. Salget af DONGs andel i vandkraft- selskabet Kraftgården AB indbragte DONG cirka 3,9 milliarder kroner og en avance før skat på 1,53 milliarder kroner.

»Vi værdiansætter aktiver ud fra et forsigtighedsprincip. Nogle gange er det så muligt at sælge væsentligt over den bogførte værdi. Det afhænger af, hvad køber kan få ud af aktivet,« siger Karsten Anker Petersen og fortsætter:

»Frasalgene skal frigøre kapital til, at vi kan satse på vores vækststrategi. Nemlig, øgede investeringer inden for olie og gas, offshore-vind og også i et vist omfang biomasse.«

At offshore-vind er et risikabelt forretningsområde, er der ikke nogen tvivl om. Men DONG er rustet til opgaven, forklarede selskabet koncernchef for Wind Power for nylig Berlingske.

Er statsejede DONG Energy det rigtige selskab til at drive udviklingen i havvindmølle-branchen og påtage sig så store risici?

»Vi er et stort selskab, når det kommer til offshore-vind, og vi er ikke de eneste, der investerer i området. Samtidig har vores underleverandører også forstået, at hvis den her industri skal eksistere om ti år, skal omkostningerne virkelig ned,« sagde Samuel Leupold, koncernchef for DONG Wind Power, og fortsatte:

»Jeg vil understrege, at vi i DONG Energy forstår de risici, vi påtager os. Det her er ikke et kasino, og vi spiller ikke poker. Vi tager kalkulerede risici med en påpasselig tilgang, og når vi bruger al vores viden og erfaring, mener jeg, at vi er det rigtige selskab til at foretage den slags investeringer. Man er nødt til at påtage sig risici, hvis man som selskab vil være en væsentlig aktør i energibranchen.«

Næste store skridt i DONGs strategiplan er at skaffe frisk egenkapital på minimum seks-otte milliarder kroner – gerne fra private investorer som pensionskasser.

Den proces er i gang og ventes afsluttet i efteråret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen