Berlingske Business

DONG og Siemens stærkest på havvind

12BUSDong-Havvindmoellepark.jpg
Det er DONG Energy, der har installeret hovedparten af de havvindmøller, der er blevet koblet til de europæiske elnet det seneste halve år. Og det er Siemens, der har leveret de fleste møller. Foto: Henning Bagger

DONG Energy og Siemens har førertrøjerne på, når det gælder vindmøller på havet. Det viser en ny opgørelse fra den europæiske interesseorganisation EWEA.

Vindmøller på havet er fortsat et europæisk fænomen, og de stærkeste spillere er lige nu danske DONG Energy samt tyske Siemens. Det viser en opgørelse fra den europæiske interesseorganisation EWEA.

DONG har installeret langt størstedelen af de havvindmøller, som er blevet koblet til de europæiske elnet det seneste halve år. Og Siemens har leveret langt de fleste møller. Samlet er mængden af installeret offshore- vind fordoblet i forhold til samme periode sidste år og overstiger i år én GW – eller energi nok til cirka én million husstande.

»Det er positivt, at hele offshore-vindmarkedet vokser. I DONG Energy står vi stærkt i dette første halvår, fordi vi har koblet både Anholt Havmøllepark og britiske London Array endeligt til nettet. Det kommer ikke til at gentage sig det næste halve år. Men vi har flere projekter undervejs, og jeg er selvfølgelig glad for, at DONG Energy beholder sin førerposition på markedet,« siger Samuel Leupold, koncerndirektør for DONG Wind Power.

Kuling på havet

Mens offshore-vindmarkedet har udviklet sig positivt det seneste år, og ifølge analysefirmaet BTM Navigant kan blive femdoblet frem til 2017, er branchen i problemer på kort sigt.

»Finansiering af nye projekter er gået ned i tempo, da kun et enkelt projekt har opnået endelig finansiering indtil videre i år. Denne udfordring – i kombination med manglende ordrer på offshore-vindturbiner og andre komponenter – afspejler den regulative usikkerhed på offshore-nøglemarkeder som Tyskland og Storbritannien,« siger Justin Wilkins, politisk direktør for EWEA i en skriftlig kommentar.

Hos det danske energiselskab DONG er Samuel Leupold enig i, at markedet for havvindmøller rummer en del udfordringer. Men han understreger, at usikkerhed hverken er nyt på energimarkederne eller isoleret til offshore-vind.

»Jeg mener ikke, at det er et problem isoleret til offshore-vind. Hele energibranchen står over for regulative udfordringer, og det skaber en vis usikkerhed. Dertil kommer valget i Tyskland til efteråret, som er med til at skabe yderligere usikkerhed. Men i DONG Energy har vi en stærk pipeline, og når jeg ser på vores tyske projekter, har jeg tillid til, at de kan fortsætte. Selv om der findes usikkerhed på længere sigt, har jeg fuld tillid til vores projekter,« siger Samuel Leupold.

Omkostningerne skal ned

Efter 2020 ønsker oppositionspartiet Venstre at lade de forskellige grønne energiformer konkurrere på markedsvilkår i Danmark, og i flere andre europæiske lande er støttemekanismerne allerede markedsbaserede. Derfor er den store udfordring for hele havvindmøllebranchen nu at høvle omkostningerne ned.

I dag kan DONG sælge en megawatt-time energi fra havvindmøller i Storbritannien for 160 euro.

I 2020 skal prisen for den samme megawatt-time være nede på 100 euro. Målet er at installere hele 6,5 GW havvindmøller i 2020 og for en stor dels vedkommende sælge dem fra. Den mængde skal holdes op imod cirka 2,5 GW installeret havvind i dag.

Muligheder og risici går hånd i hånd i energibranchen. I dansk perspektiv er havvindmøller lige nu højaktuelle på grund af udbuddet af de store havvindmølleparker Horns Rev 3 og Kriegers Flak.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen