Berlingske Business

DONG nærmer sig udsolgt i landmøller

dong
Dong sælger ud af sin onshore vind for i stedet at fokusere på offshore-vindmarkedet. Foto:

DONG Energy har igen solgt fra i porteføljen af vindmøller på landjorden og nærmer sig udsolgt i den kategori.

Senest gælder det DONGs ejerandel på 33 pct. af Kvalheim Kraft i Norge, der ejer to vindmølleparker på i alt 22,6 megawatt (MW).

»Landvindmøllerne i Norge har været en god forretning for DONG Energy. Men da det ikke er i landmøller, vi har vores kernekompetencer, har vi valgt at frasælge vores møller i Norge, så vi fremadrettet kan fokusere vores energi der, hvor vi skaber mest mulig værdi, nemlig i offshore vind,« udtaler Samuel Leupold, chef for DONG Energy Wind Power, i en meddelelse.

Tilbage i porteføljen af onshore vind har Dong kun en ejerandel på 80 pct. af Storrun-projektet i Sverige på 30 MW samt et projekt på 9,1 MW i Frankrig.

Offshore er DONG Energy til gengæld førende. Selskabet stod i første halvår af 2013 for 39 pct. af offshore-installationerne i Europa, det klart mest aktive offshore-vindmarked, og DONG har også historisk set siddet på den største bid af kagen inden for havvind. Den del er der ingen planer om at sælge fra.

FINANS/Ritzau

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen