Berlingske Business

Dong-ansatte fyret efter afsløring af fusk

Dongs overskud er forbedret med næsten en milliard
Foto:

En ny whistleblower-ordning i Dong har afsløret flere interne svindelsager, og det har ført til fyring af seks medarbejdere. Det er et bevis på, at ordningen virker, siger chefen for Dong, Henrik Poulsen.

Seks ansatte hos Dong er blevet afsløret i misbrug af udleverede kreditkort og ulovlig returkommission fra leverandører. Sagerne er blevet indberettet via selskabets whistleblower-ordning, og ifølge Dongs årsrapport fra 2014 er der ikke tale om bagatelsager, men om sager »der i et vist omfang er i strid med loven«. Det skriver Jyllands-Posten.

Chefen for Dong, Henrik Poulsen, vil ifølge avisen ikke uddybe forholdene, men fortæller, at konsekvensen har været, at flere er blevet fyret.

Sagerne om fusk kommer efter, at Dong i begyndelsen af 2014 reviderede selskabets whistleblower-regler. I 2013 var der ingen interne anmeldelser, mens der i 2012 var to.

Ifølge Henrik Poulsen er sagerne et bevis på, at de nye whistleblower-regler virker. Han forsikrer samtidig, at der arbejdes hårdt for at undgå nye svindelsager.

»Men jeg kan ikke med sikkerhed sige, at vi helt kan undgå dem. Koncerner af vores størrelse har nok desværre et antal sager af den her slags hvert år,« siger Henrik Poulsen til avisen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen