Berlingske Business

Boom på de næste store vindmarkeder

Vestas vandt på klimamål
Foto:

Det århusianske analysebureau Make Consulting konkluderer i en ny rapport, at den næste generation af markeder for vindmøller udvikler sig hastigt og ligger helt nye og overraskende steder i verden.

Det vurderes, at fremtidens 20 nye vækstmarkeder for vindkraft til sammen vil svare til det samlede årlige salg af vindmøller globalt. Vestas er med fra starten, skriver Børsen.

»Man kan sige, at den underliggende efterspørgsel fortsat er til stede. Vi regner med, at omlægningen af energiforsyningen mod vedvarende energi fortsætter. Blandt andet på grund af fortsatte klima- og miljøproblemer tydeliggjort af, at storbyerne i særligt de nye vækstmarkeder lider under kraftig forurening,« forklarer Steen Broust, der er partner i Make Consulting, til avisen.

De nye markeder, der blandt andet tæller lande som Chile, Finland, Vietnam, Venezuela og Saudi-Arabien, vil i de kommende år efterspørge vindmøller i et stort omfang, særligt fordi oliepriserne ser ud til fortsat at stige.

Onsdag kommer Vestas med regnskab for første halvår, hvoraf det vil fremgå, at de nye markeder i stigende grad fylder mere hos selskabet.

Klaus Kehl fra Nykredit Markets siger til Børsen, at man på Vestas' ordreindgang kan se en række nye markeder, samt at ordrerne er spredt over flere markeder i 2013 end det tidligere har været tilfældet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen