Berlingske Business

Analytiker kalder Vestas' slutspurt for ualmindeligt godt nyt

Vestas slutter året med nye ordrer
Foto:

Det er særdeles godt nyt for Vestas-aktionærerne, at den danske vindmølleproducent rundede 2014 af med at sikre sig nye ordrer på knap 400 megawatt (MW) og samtidig sikrede sig nye rammeaftaler med et potentiale på op til 1600 MW. Sådan lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der følger Vestas som senioranalytiker hos Sydbank.

- Vi fastholder købsanbefalingen af Vestas efter en ordreindgang i december, der formentlig sikrer Vestas en samlet ordreindgang i 2014 på cirka 6500 MW. Samtidig reducerer nye offentliggjorte rammeaftaler på mere end 1500 MW risikoen for en USA-nedtur i 2016, skriver Jacob Pedersen, der følger Vestas som senioranalytiker hos Sydbank, i et analysenotat.

Vestas modtog den 30. og 31. december nye ordrer på i alt 371,2 MW fra Chile, Grækenland og USA, og ud over de to bestillinger fra USA har kunderne i de to aftaler ligeledes indgået nye rammeaftaler med Vestas.

EDF, der fuldendte sin eksisterende rammeaftale med Vestas med sin bestilling på 150 MW, har indgået en ny rammeaftale med Vestas på 1000 MW, og Sunedison har ud over sin bestilling på 60 MW i komponenter indgået en rammeaftale med Vestas på 600 MW.

Ordrerne sender Vestas op på en total på 5864,2 MW i 2014 - eller 6122,2 MW, hvis man inkluderer en ordre på 258 MW til joint-venture-samarbejdet med Mitsubishi, MHI Vestas Offshore Wind.

Dertil kommer uannoncerede ordrer fra fjerde kvartal, som først bliver offentliggjort i forbindelse med årsregnskabet for 2014, og samlet set tegner det godt for Vestas, vurderer Jacob Pedersen.

- Ordreindgangen af offentliggjorte faste og ubetingede ordrer har været marginalt svagere, end vi på forhånd havde forventet i december. Fjerde kvartal byder dog traditionelt på et ret højt antal MW i uannoncerede ordrer, og derfor er vores forventning om en ordreindgang på 6500 MW i 2014 alligevel inden for rækkevidde. Vi forventer, at Vestas kommer meget tæt på, skriver senioranalytikeren.

Samtidig skaber de nye rammeaftaler mere ro på for Vestas og aktionærerne i selskabet, hvis man kigger lidt længere frem.

- Særligt de nye rammeaftaler på i alt mere end 1500 MW er efter vores vurdering ualmindeligt godt nyt for Vestas. Investorerne har igennem nogle måneder været nervøse for, at 2016 ville blive præget af meget lav aktivitet for Vestas i USA efter et meget travlt 2015, skriver Jacob Pedersen.

- Vi vurderer, at de nye rammeaftaler reducerer denne risiko markant, og det kan bane vejen for nye kursstigninger for Vestas-aktien, at usikkerheden er skubbet længere ud i fremtiden. Udsigten til et fint aktivitetsniveau i 2016 betyder, at en afklaring om PTC-skatterabatten reelt nu ikke er kritisk for Vestas før om 12-18 måneder - og en afklaring inden kan potentielt skabe en god sigtbarhed i USA - til stor gavn for ordreindgang, aktivitetsniveau og indtjening, fortsætter han.

Ud over de nye rammeaftaler har Vestas desuden fortsat en stribe eksisterende aftaler, som formentlig kan blive omsat til faste og ubetingede ordrer til 2015's ordrebog.

- Vi forventer, at en høj andel af de uudnyttede rammeaftaler bliver udnyttet i løbet af 2015, der kan blive lige så stærkt på ordreindgangen som 2014, skriver Jacob Pedersen.

Vestas har rammeaftaler med blandt andre First Wind og Enel i USA, som altså fortsat indeholder potentielle ordrer til den danske vindmølleproducent.

Vestas-aktien sluttede 2014 af med et fald på 1,3 pct. til 226,50 kr. i tirsdagens handel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen