Berlingske Business

Aldo-baby på New York Stock Exchange

Aldo Liqtech
Aldo Petersen har succes som Brøndby-formand. Nu har han introduceret greentech-selskabet Liqtech på børsen i New York. Foto:

Aldo Petersens greentech-selskab Liqtech har første handelsdag på børsen i New York tirsdag.

Finansmanden Aldo Petersen, som mistede det meste af sin formue under finanskrisen i 2008, ligner mere og mere en blivende spiller i dansk og internationalt erhvervsliv. For nogle måneder siden satte han sig på formandsposten i fodboldklubben Brøndby og skaffede den kriseramte klub frisk kapital via sit netværk.

Tirsdag kan Aldo Petersen som bestyrelsesformand for og aktionær i Liqtech så fra forreste række hos New York Stock Exchange nyde greentech-selskabet Liqtechs første handelsdag på den prestigegivende børs. Det er noget af et spring for den forholdsvis lille virksomhed, som et par år har været noteret på den mindre OTC-børs i USA.

Aldo Petersen investerede sammen med vennen og forretningspartneren Ole Abildgaard i 2006 i en aktiepost i selskabet, som oprindeligt er startet af Lasse Andreassen, ingeniør og søn af Poul Andreassen, som er tidligere topchef i ISS.

Aldo og Håkonsen

Siden er det via Aldo Petersens kontakter i USA lykkedes at skaffe nye investorer, herunder en gruppe mormoner. I foråret trak Lasse Andreassen sig fra CEO-posten, og giga-manden Finn Helmer blev udpeget til ny direktør.

I oktober investerede SmallCap Danmark A/S i greentech-selskabet og ejer i dag 8,5 pct. af Liqtech. Aldo Petersen og Ole Abildgaard sidder tilsammen på 15 pct. af aktierne i selskabet, som i dag har en markedsværdi på 75 mio. dollar.

Liqtech fremstiller miljøfiltre til busser og lastbiler, og en ny opfindelse af en avanceret membran kan ifølge Aldo Petersen også sikre selskabet en stor bid af det globale marked for vandrensning. Ifølge Ole Abildgaard har Liqtech for nylig indgået aftale med et stort olieselskab, som søger efter skifergas:

»Liqtechs membran-teknologi afprøves nu, og går alt, som vi forventer, så vil man fremover kunne bore efter skifergas i miljøfølsomme områder, hvis man anvendes vores membran,« siger Ole Abildgaard.

»Vi er meget glade for, at det er lykkedes at få Liqtech optaget på New York Stock Exchange. Noteringen på New York-børsen er et vigtigt skridt for selskabet og aktionærerne,« siger Aldo Petersen, som opfatter noteringen som en anerkendelse af selskabets potentiale og vækstmuligheder.

»Vi tror på, at optagelsen på New York-børsen vil udvide universet af potentielle aktionærer og skaffe mere handel og større likviditet i aktien.«

Finn Helmer


Liqtech får også smukke ord med på vejen af chefen for Global Listings på NYSE, Scott Cutler: "Liqtech er et flot eksempel på en vækstorienteret selskab, som kan løfte NYSE's avancerede og innovative markedsmodel," siger han.

Indtil videre krones Liqtechs succes til januar, når Aldo Petersen som nyt medlem af New York Stock Exchange får æren af at ringe med klokken og åbne den berømte børs.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen