Berlingske Business

Yuan-devaluering rammer biler, luksus og miner

JAPAN STOCK MARKET
Devalueringen gør det dyrere for kineserne at købe udenlandske varer, hvilket kan have konsekvenser for flere europæiske virksomheder. Foto:

Kina valgte igen onsdag at devaluere sin valuta, yuan, ved at sætte den såkaldte referencekurs 1,6 pct. lavere end tirsdag. Manøvren rammer tre især tre typer aktier - bilproducenter, luksusgodeproducenter og mineselskaber, vurderer chefaktieanalytiker i Nordea Michael Borre.

Devalueringen gør det dyrere for kineserne at købe udenlandske varer, hvilket kan have konsekvenser for flere europæiske virksomheder.

Desuden sender det et signal til aktiemarkedet om, at de kinesiske myndigheder selv er bekymrede for væksten i det store land.

Da flere europæiske bilproducenter sælger mange biler i Kina, rammes de.

- Desuden er biler et klassisk forbrugsgode, som det er nemt at skære ned på, når ens økonomi er på slankekur. Den afmatning, som tilsyneladende er i gang i kinesisk økonomi, risikerer derfor at ramme bilsalget i Kina, vurderer Michael Borre.

En stor del af bilerne produceres i Kina, hvilket mindsker den negative effekt lidt, men ikke helt.

 

Det er specielt producenter som BMW, VW og Daimler, som har et stort salg af biler i Kina.

Den anden gruppe aktier, der kan stå overfor udfordringer, er de europæiske luksusgodeproducenter. Nordea tænker her på selskaber som Richemont, LVMH og Swatch.

CHINA-MARKETS/YUAN

- Luksusgodeproducenterne har oplevet et boom i efterspørgslen fra Kina, i takt med at en stor gruppe kinesere har opnået høje indkomster, der gør dem i stand til at købe vestlige luksusgoder. Denne vækstmotor risikerer at gå i stå, hvis den kinesiske økonomi bremser op, fremhæver Michael Borre.

Den tredje gruppe aktier, man skal være meget påpasselig med, er mineselskaberne i Europa, vurderer Michael Borre.

- Disse selskaber har om nogen oplevet et efterspørgselsboom fra Kina i takt med, at landet har brugt enorme mængder råvarer til at opbygge sin infrastruktur.

- Denne boomperiode er slut, og da mineselskaberne har øget deres produktionskapacitet markant som følge af den gode efterspørgsel, står de nu i en situation, hvor deres vigtigste vækstmotor stopper, samtidig med at udbuddet af metaller stiger, skønner aktiespecialisten og kalder det en "giftig cocktail".

 

FILE CHINA YUAN

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen