Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

YouTube-chefen: Succes måles ikke i timers arbejde

06BUSsusanwojcicko-141649.jpg
Google-veteranen og YouTube-topchefen har store ambitioner for verdens største musiktjeneste – men holder fast i, at der skal være balance mellem arbejde og privatliv. Foto: Mike Blake/Reuters

Tech-veteranen Susan Wojcicki var en af hovedkræfterne bag Google og har nu i to år arbejdet på at få YouTube – verdens mest brugte videotjeneste – til at kaste penge af sig. Bliver 2016 året? Og hvordan fik hun tid til at få fem børn?

Legenden fortæller, at det var i Susan Wojcickis garage, at Google begyndte.

Hun var nyuddannet, nygift og gravid, så de ekstra penge fra at leje den nu famøse garage og et par værelser ud til to unge ph.d-studerende – såmænd Google-stifterne Serge­y Brin og Larry Page – faldt på et meget tørt sted.

Inden for et år arbejdede hun selv for Google som ansat nummer 16 og fik som selskabets første marketingdirektør ansvar for at udvikle mange af de reklamefunktioner, der siden har stået for størstedelen af Googles indtjening. Hendes andel i Google har sikret hende en personlig formue på omkring 350 mio. dollar.

pix-Sundar Pichai

Men når hun i dag betegnes som en af verdens mest indflydelsesrige kvinder – nummer otte på en Forbes-rangliste – hænger det også på en forventning om, at hun nu som chef for videotjenesten YouTube gentager tricket fra Google. Og det siger ikke så lidt. You­Tube er i dag verdens tredjemest besøgte hjemme­side, kun overgået af Googles søgemaskine og Facebook. Det vidner om, at videomateriale søger online og over på mobilen fra traditionelt TV.

Men selv om potentialet er stort, er det ikke lykkedes at få YouTube til at kaste penge af sig. Endnu. Men 2016 kan blive året, hvor det sker.

»Goggle er ret stor, men jeg ser på YouTube og tænker, at det er Google for ti år siden. Jeg ser potentialet,« udtalte Susan Wojcicki for nylig til Financial Times.

AMAZON-RESULTS/

Det var Susan Wojcicki selv, der i 2006 skubbede på for, at Google skulle købe YouTube. Dengang kaldte en del iagttagere købsprisen på 1,65 mia. dollar for vanvittig.

I dag har YouTube over én milliard brugere, og nogle analytikere anslår videotjenesten til en værdi på op mod 100 mia. dollar. Det skyldes blandt andet lanceringen af et betalt abonnement uden reklamer, bedre reklamefunktioner og en kraftig satsning på at opbygge indholdet på YouTube, der har skabt en lang række stjerner med millioner af følgere.

Wojcicki selv har udtalt, at hun som kvinde i tech-verdenen har kæmpet med fordomme om, at hun ikke kunne have forstand på teknologi. Og det selv om hun er født og opvokset i Silicon Valley. Hendes far var professor i fysik på Stanford og hendes mor journalist og gymnasielærer.

Hun står også fast på at adskille arbejde og privatliv og har ført kampagne for retten til betalt barselsorlov for begge forældre. Det har hun selv haft med sine egne børn, senest i december 2014, få måneder inde i chefstillingen hos YouTube.

Succes er et spørgsmål om at prioritere, mener hun.

»Jeg passer ikke ind i folks stereo­typer, og det forvirrer dem,« sagde hun i førnævnte interview med Financial Times.

»Og når jeg siger, at jeg har fem børn, bliver de bare endnu mere forvirrede.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen