Berlingske Business

World Bank rydder vejen for formandens anden periode

Verdensbankens bestyrelse har ignoreret sine ansattes ønske om en international søgning efter en ny præsident og baner derved vejen for, at bankens nuværende præsident, Jim Youn Kim, får endnu en periode på fem år.

Kim, som blev præsident for banken i 2012, har været en kontroversiel leder blandt personalet, da han har stået for en aggressiv omstrukturering af banken.

Det skriver Financial Times.

Tidligere på måneden havde bankens personaleforening ellers skrevet et brev til bestyrelsen og erklæret, at banken stod over for en "ledelseskrise" samt opfordret til at slutte de successive amerikanske formandskaber. Men under et møde tirsdag blev bankens bestyrelse enig om at lancere en tre-ugers nomineringsperiode fra på torsdag. Det træk synes at bane vejen for Kim, som derved vil kunne få sin anden periode bekræftet før Verdensbankens årsmøde i oktober og det amerikanske valg i november.

Verdensbanken

Kims femårsperiode udløber først til juni næste år, men i en skriftlig erklæring udtaler Kim, at han har fortalt bestyrelsen, at han ville blive "beæret over at komme i betragtning til en anden periode som chef for Verdensbanken og fortsætte med at arbejde med bankens dedikerede personale. Sammen har vi udrettet så meget i løbet af de seneste fire år, og jeg ville være stolt af at fortsætte med dette vigtige arbejde"

Venstre holder hovedbestyrelsesmøde

Ifølge bestyrelsens regler, som blev udsendt tirsdag, er det kun bankens officielle aktionærer, som kan udpege en kandidat til formandsposten. Det er uklart, om nogen er parat til at udfordre USA, som er bankens største aktionær, og som har haft formandskabet siden bankens stiftelse ved Bretton Woods i 1944.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen