Berlingske Business

Walmart udfordrer Amazon - satser 15 mia dollar i Indien

WALMART-GROCERY/DELIVERY
Arkivfoto: Walmarts investering i Flikart vil blive den største direkte udenlandske investering i Indien, da den overgår de 12,9 mia. dollar, et russisk konsortium betalte for Essar Oil i 2016. Foto:

Den amerikanske detailkæmpe Walmart er på vej til at indgå en aftale, som sikrer selskabet 75 pct. af aktierne i Flipkart, som er Indiens største e-handelsvirksomhed. Investeringen fra Walmarts side løber op i 15 mia. dollar eller næsten 94 mia. kr.

Det skriver Financial Times mandag.

Walmart udfordrer dermed Amazon på det hurtigtvoksende indiske e-handelsmarked. Amazon har været aktiv i Indien siden 2013, og selskabet har afsat 5 mia. dollar til satsningen i den folkerige nation.

Amazon er dog ikke lykkedes med at tage teten i det indiske marked, da Flipkart svarede igen på konkurrencen fra USA med hjælp fra selskabets velkapitaliserede ejere, som blandt andet tæller japanske Softbank, Tiger Global Management fra New York samt eBay, Microsoft og kinesiske Tencent.

Ifølge Financial Times' oplysninger vil Softbank gennem sin Vision Fund sælge alle sine aktier i Flipkart, mens Tiger Global Management vil reducere sin ejerandel til 5 pct., og de to grundlæggere, Sachin og Binny Bansal, vil beholde 10 pct. af aktierne i Flipkart.

Flipkart blev startet i 2007 af Sachin og Binny Bansal, der var tidligere medarbejdere hos Amazon. De to grundlæggere fulgte indledningsvist deres gamle arbejdsgivers strategi og lagde ud med handel med bøger over nettet for senere at udvide til forbrugerelektronik.

Walmarts investering i Flikart vil blive den største direkte udenlandske investering i Indien, da den overgår de 12,9 mia. dollar, et russisk konsortium betalte for Essar Oil i 2016.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen