Berlingske Business
08:42Lego-familiens pengetank køber en tredjedel af IT-konsulenthus

»Vi tog ikke til Holland for skattefordelen«

16BUSBookingcom-CEO-Darren-.jpg
Darren Huston, administrerende direktør i Booking.com, har fuld fart på, mens der diskuteres lovgivning i Danmark. Booking.com er stiftet af hollændere og er registreret der, men de har også kontor og kunder i Danmark. Foto: Erik Refner

De er født digitale og globale, og med det udgangspunkt erobrer de verden. Internetvirksomheden Booking.com er en af rejsebranchens nyere udfordringer.

Booking.com har hovedsæde i Amsterdam, men Berlingske Business møder selskabets administrerende direktør, australske Darren Huston, på selskabets kontor i indre København.

»Vi er stiftet af hollændere. Vi tog ikke dertil for skattefordele,« pointerer Darren Huston, der kom til Booking.com fra Microsoft i 2011. Dengang tilbød booking.com deres kunder et udvalg af 165.000 hoteller, et tal der i dag hedder 630.000.

»På nettet er omfang nødvendigt for succes. Det er ikke en nem branche,« siger han.

Det går med andre ord over stok og sten for det internationale internetselskab, som er ejet af børsnoterede Priceline Group.

lars

Svært at modarbejde udvikling

Booking.com blev grundlagt i 1996 og henvender sig i dag til forbrugere på over 40 forskellige sprog. En del af medarbejderne på kontoret i København er dermed tekstforfattere, der skriver til de danske forbrugere.

»Vi oversætter måske mere, end nogen anden virksomhed i verden. Vi oversætter al information fra engelsk til dansk. Selv om mennesker i mindre lande ofte taler godt engelsk, er det rart at læse på sit eget sprog,« siger Darren Huston.

Booking.com er sammen med blandt andre Expedia.com og Hotels.com nogle af de nye konkurrenter, som er poppet op i rejsebranchen over de senere år.

COP107 Provinslufthavne vender København ryggen Kæmpe arbejdsp

De henvender sig til forbrugere over hele verden på digitale platforme med lokale sprog, men de er underlagt de regler, som er gældende i det land, hvor selskabet er registreret.

Det betyder, at Expedia.com opererer under hollandsk lovgivning, mens Expedia.com med hovedsæde i Las Vegas opererer under den gældende lovgivning i Nevada både i forhold til forbrugerbetingelser og skatteforhold.

Danske rejsebureauer med brancheforeningen i spidsen mener, at den danske lovgivning bør tilpasses den stigende internationale konkurrence, hvis danske rejsebureauer skal have en chance. Mens der diskuteres i Danmark, buldrer Booking.com videre.

»Sandheden er, at forbrugerne gerne vil booke på internettet, uanset om vi eksisterer eller ej. At modarbejde det, er en meget stor udfordring,« siger Darren Huston.

Pix-hotel

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen