Berlingske Business

Vestager vil undersøge chipproducent for konkurrencefusk

VESTAGER/
Foto:

EU-Kommissionen vil kigge den amerikanske chipproducent Qualcomm efter i sømmene på baggrund af mistanke om brud på konkurrenceretten.

I en meddelelse tirsdag oplyser EU-Kommissionen, at den har gjort to indsigelser mod Qualcomm, dels for ulovligt at have betalt en større kunde for alene at bruge Qualcomms chip, dels for i perioden 2009-2011 at have dumpet priserne for at tvinge konkurrenten Icera ud af markedet. Begge dele vil blive undersøgt særskilt for at finde ud af, om der er tale om brud på EU's konkurrencelovgivning.

- Jeg er bekymret for, at Qualcomms handlinger kan have presset konkurrenter ud og afholdt dem fra at konkurrere, siger EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager ifølge en meddelelse.

Qualcomms computerchips bruges i smart phones og andre apparater til at sikre hurtig netadgang. Selskabet har nu tre måneder til at svare på kommissionens påstand om den ulovlige betaling til en kunde, mens selskabet har fået fire måneder til at svare i forhold til beskyldningerne om prisdumping.

Der er alene tale om indsigelser fra EU-Kommissionen, og afgørelserne i sagerne kommer først senere.

Selv oplyser Qualcomm, at selskabets salgspraksis altid er i overensstemmelse med EU's konkurrenceret, rapporterer Bloomberg News.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen