Berlingske Business

Verdens tredje rigeste får færre milliarder i kassen

BUFFETT-LUNCH/
Warren Buffett Foto:

Den amerikanske superinvestor, Warren Buffett, må efter de sidste tre måneder konstatere, at milliarderne ikke ruller ind i samme omfang som tidligere.

Verdens tredje rigeste mand, den 84-årige Warren Buffett, må konstatere, at hans pengemaskine siden 1964, Bershire Hathaway, har oplevet et markant fald i indtjeningen i andet kvartal.

Berkshire Hathaway, der er et af verdens største børsnoterede selskaber med Buffett som hovedaktionær, har i andet kvartal oplevet et dyk i nettooverskuddet på hele 37 pct. fra 6,4 milliarder dollar til 4 millarder dollar - svarende til 27 milliarder danske kr. eller 300 mio. kr. om dagen.

pix-Bill Gates

Jack Ma

Investeringsselskabet, er først og fremmest stor inden for forsikring, men det har også betydelige investeringer i jernbaner, finansselskaber som Americah Express og Wells Fargo, IT-kæmpem IBM samt fødevare-giganter som Coca-Cola, Mars og Kraft Heinz.

Faldet i indtjeningen skyldes blandt andet, at Berkshire Hathaways investeringsafkast i andet kvartal i år er dykket til 123 mio. dollar fra godt to milliarder dollar i de samme tre måneder i 2014. Men sidste år var også positivt påvirket af ekstraordinære indtægter.

PIX-WARREN-BUFFETT

I år er resultatet også negativt påvirket af, at selskabets forsikringskoncern, Geico, som er specialiseret i bilforsikring, har oplevet en stor stigning i antallet skader og større erstatningsudbetalinger til uheldige bilister, ligesom Geico har været ramt af erstatningsudbetalinger på 411 mio. dollar til stormskader i Australien.

Trods den vigende indtjening er Berkshire Hathaways formue i det forgangne kvartal vokset til 249 milliarder dollar - svarende til 1.700 milliarder kr.

Betalte 12 millioner kroner for en frokost med Buffett

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen