Berlingske Business

Verdens største CO2-udleder Kina godkender Paris-aftale

CHINA
Foto:

Kina står for en femtedel af verdens CO2-udledning. Derfor er godkendelsen i Kina afgørende for COP21-aftale.

Beijing. Det kinesiske parlament har lørdag godkendt den klimaaftale, som næsten 200 lande i december sidste år blev enige om på FN's klimatopmøde i Paris.

Det oplyser det statslige nyhedsbureau Xinhua ifølge Reuters.

Ratificeringen af Paris-aftalen i Den Nationale Folkekongres' stående komité er sket, kort inden at Kinas præsident, Xi Jinping, senere lørdag mødes med USA's præsident, Barack Obama, i forbindelse med G20-topmødet i Hangzhou.

Regeringen vil give Mærsk bedre forhold Lykketoft afviser snak

Her ventes lederne af de to største CO2-udledende nationer i verden ifølge nyhedsbureauet dpa at offentliggøre nyheden om, at begge lande nu har ratificeret COP21-aftalen fra FN's klimatopmøde.

I Paris blev det internationale samfund enigt om at forsøge at holde den globale opvarmning under to grader celsius og helst kun halvanden.

Kina er som verdens største udleder af drivhusgasser en absolut hjørnesten i aftalen fra COP21-mødet.

21BUSCO2-neutral-fjernvarme.jpg

Paris-aftalen træder i kraft, 30 dage efter at den er ratificeret af mindst 55 lande, der tilsammen tegner sig for mindst 55 procent af den globale CO2-udledning.

Det betyder, at det er absolut nødvendigt, at et antal af klodens store CO2-udledere som USA og Kina tiltræder aftalen, før den bliver juridisk bindende.

bb

Med Kinas blå stempel har 24 lande nu ratificeret Paris-aftalen. Kina står alene for omkring 20 procent af verdens samlede CO2-udledning, mens USA står for cirka 18 procent ifølge Paris-aftalen.

Til sammenligning står Danmark for cirka 0,15 procent af verdens samlede udslip.

Verdens Meteorologiske Organisation under FN siger, at 2016 er godt på vej til at blive det varmeste år, der nogensinde er målt på kloden.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen