Berlingske Business

Verdens 500 største virksomheder er blevet større

WAL MART STORES-SHAREHOLDERS/
Der er grund til at juble for detailgiganten Wal-Marts CEO Doug McMillon, hvor den enorme detailkæde, med over to millioner ansatte, igen i år fylder på listen. Tidligere i år var der mere end 14.000 mennesker og en række kendisser til årsmøde fpr Wal Mart. Foto:

Det er erhvervslivets giganter, der buldrer ind på magasinet Fortunes liste over klodens 500 absolut største selskaber.

Nullerne strækker sig langt hen ad papiret. Det er enorme tal, der jongleres rundt med, når verdens 500 største virksomheder skal beskrives.

Det amerikanske magasin Fortune har siden 1955 fundet kuglerammen frem og sat sig for at analysere og identificere i første omgang USAs og sidenhen verdens største selskabers regnskaber. Selskaberne rangordnes og udvælges på baggrund af omsætning.

I 2014 leverede disse 500 virksomheder en samlede omsætning for 31.2  billioner dollars - svarende til 211 billioner kroner. Og her er der altså 12 nuller i spil. Det er godt og vel det dobbelte af den amerikansk BNP.

SE HVILKE TI SELSKABER DER TOPPER LISTEN:

Nr. 10: Glencore

Der er tale om en ny omsætningsrekord for de globale kæmpeselskaber. Men til gengæld leverede de til sammen "kun" et overskud på 1,7 billioner dollars, hvilket er et fald på 15 pct. sammenlignet med 2013. Det skyldes i særlig grad faldet i olieprisen, som ramte olie- og gasindustrien hårdt.

Bedst til at tjene penge i 2014 var det kinesiske selskab Industry & Commercial Bank of China, der tjente 44.8 milliarder dollars, hvilket netop udkonkurrerede Apples imponerende 39.5 milliarder dollars.

De 500 største selskaber repræsenterer 36 lande og beskæftiger intet mindre end 65 millioner mennesker, hvilket er en anelse mere end der bor i Storbritannien.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen