Berlingske Business

Velsignet afkast til engelsk folkekirke

pix-kirkeoptog
Et optog foran domkirken i York i januar i år. Her ikke for at fejre afkastet, men i stedet for at markere, at kvinder nu også kan blive biskopper. Foto:

Den engelske folkekirke må formodes at gøre sig i himmelvendte takketanker for tiden. Bl.a. det britiske boligpris-boom har nemlig boostet værdien af dens investeringer.

Der er noget nær pengeregn over den engelske folkekirke for tiden. Nye tal viser, at kirkens investeringer nu er mere end 6,7 milliarder pund (ca. 70 mia. kr.) værd - og det er mere end en milliard pund mere end før finanskrisen, skriver Financial Times.

Alene det sidste år er værdien skudt til himmels med 14 procent, og det skyldes både et godt investeringsår og det faktum, at kirken er gået ind i en række nye investeringsområder, som har vist sig at være lukrative. Det drejer sig blandt andet om store investeringer i skovbrug, som har gjort kirken til nationens største ejer af skov. Derudover er det især prisstigningerne på ejendomsmarkedet, der har sendt værdierne på himmelfart.

19BUSKirkeweb.jpg

Baggrunden for, at den engelske folkekirke har købt sig ind i nye områder er ikke bare, at afkast har tilladt det. Kirken har tidligere meldt ud, at den fremover ville gøre sig moralske overvejelser i forbindelse med investeringsstrategi. Det betyder blandt andet, at den nu vil fravælge eksempelvis investeringer i selskaber, der har noget at gøre med udvindingen af fossile brændstoffer via kulminer og tjæresand. Begge dele er anset for at være særdeles forureningstunge.

Dermed har endnu flere områder tabt den engelske folkekirkes moralske blåstempling. Det har - nok ikke så overraskende - i flere år været forbudt for kirkens børsmæglerhær at investere i blandt andet pornografi, våben og tobak, skriver Financial Times.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen