Berlingske Business

Velfærdsteknologi er det nye sort blandt iværksættere

ISRAEL-SOCIETY/
Foto:

På den internationale scene hitter velfærdsteknologi blandt iværksættere – en trend, der også kan mærkes i Danmark.

Iværksætterkonkurrencen Start Tel Aviv favner bredt. Deltagerne beskæftiger sig med alt fra musikportaler, logoudvikling og dele­cykelkoncepter, men især én branche er stærkt repræsenteret. Velfærdsteknologi ser ud til at være den nye trend blandt iværksætterne.

I dette års konkurrence beskæftiger seks ud af 22 deltagere sig med løsninger inden for sundhed og patienthåndtering. Det er en trend, der også kan ses på den danske iværksætterscene, mener Christian Graversen, der er administrerende direktør i Welfare Tech.

»Det er klart et voksende marked, som især er påvirket af, at der i løbet af de seneste år er kommet en større accept af at bruge digitale værktøjer inden for pleje og sundhed. Man har fået øjnene op for, at teknologien ikke bare tilbyder billigere løsninger, men også kan være med til at forbedre livskvaliteten for den enkelte,« siger Christian Graversen og tilføjer, at der også er begyndt at være efterspørgsel direkte fra patienterne.

Et eksempel på en sådan teknologi er den spanske konkurrencedeltager Insulclouds bud på en intelligent løsning til håndtering af insulin for diabetespatienter. En anden den canadiske iværksættervirksomhed Right Blue Labs træningslog, der kan indsamle og analysere data for sportsudøvere, militærfolk og helseentusiaster for at forbedre deres kost og træning.

Markedet for velfærdsteknologi er præget af, at det ikke er voldsomt dyrt at komme i gang. Teknologien findes, og det kræver ikke så meget at fremstille prototyper. Udfordringerne kommer til gengæld, når man skal forstå patienternes specifikke behov og tilpasse teknologien til de praktiske arbejdsgange, fortæller Christian Graversen.

10busPix-RuneogAlex.jpg

En europæisk undersøgelse fra juni viser, at Danmark er førende, når det kommer til at implementere og realisere teknologiske løsninger i sundhedssektoren. Men ifølge Christian Graversen er der stadig stor gevinst at hente.

»Det er et meget stort potentiale på området. Det er blevet væsentligt billigere at indsamle data, så jeg tror, at vi i fremtiden vil se en masse løsninger, der analyserer dataene og bruger dem til at motivere og strukturere borgernes adfærd,« siger Christian Graversen og mener, at såkaldte »wearables« vil blive mere udbredt.

»Wearables« er teknologi, man bærer på kroppen eller i nær kontakt med den. Et eksempel på det er Intact, som er et italiensk koncept, der blandt andet har udviklet et armbånd, der indeholder patientens journal i tilfælde af, at vedkommende skulle få et ildebefindende. Intact er også repræsenteret i konkurrencen i Tel Aviv og er et godt eksempel på, hvordan iværksættere kan tilføje sundhedssektoren nye perspektiver.

»Iværksætterne tilføjer dynamik inden for et område. De ser måske en løsning, som er blevet overset eller underprioriteret, og så går de benhårdt efter det,« siger Christian Graversen.

PALESTINIAN-ISRAEL-GAZA-WEATHER-SANDSTORM

For ham giver det derfor god mening, at trenden og udviklingen begynder blandt iværksætterne og ikke hos de etablerede aktører.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen