Berlingske Business

USAs toprating i skudlinjen

Ratingbureauet Fitch advarer om, at USA risikerer at miste sin AAA-rating, hvis ikke landet adresserer nogle af de mest kritiske problemer i forbindelse med de igangværende budgetforhandlinger.

Det skriver Wall Street Journal.

Det vakte stor opsigt, da Standard & Poor's i august 2011 sænkede USAs kreditvurdering et nøk fra topkarakteren AAA til AA+ efter polemikken om en hævelse af gældsloftet. Siden da har USA formået at fastholde sin AAA-vurdering hos de to andre stor ratingbureauer, Moody's og Fitch, men nu er landet i fare for en nedgradering fra sidstnævnte.

Omkring nytår nåede de amerikanske politikere til en aftale, der betød, at landet undgik at ramme den såkaldte økonomiske afgrund. Problemerne er dog ikke løst endnu, og for tiden kæmper præsident Obama med de republikanske ledere om endnu en hævelse af gældsloftet. Bliver det atter trukket ud til en sidsteøjebliksløsning, vil det ikke være godt nyt for den amerikanske kreditvurdering.

- Vi regnede med at en løsning på den økonomiske afgrund ville trække ud til allersidste minut, men vi blev noget nervøse, da det så ud til at gå ud over det sidste minut og helt ind i det næste døgn. Hvis vi får endnu en "et minut i midnat"-aftale, som vi finder skadende for tilliden og det økonomiske opsving, og som blot skaber en ny deadline seks måneder ud i fremtiden, så er det ikke noget vi fra vores synspunkt finder foreneligt med at beholde AAA-vurderingen, siger David Riley, afdelingschef for Fitchs landevurderinger, til Wall Street Journal.

En sænket kreditvurdering fører typisk til højere renter på et lands statsobligationer. For USA's vedkommende er renten på landets tiårige statsobligation dog faldet fra 2,50 pct. før nedjusteringen i 2011 til 1,82 pct. onsdag morgen, da investorerne har anset den som sikker havn

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen