Berlingske Business

USAs kreditkortgæld stiger til 5.237 milliarder kroner

A Visa credit card is seen on
Amerikanernes kreditkortgæld steg markant i 2017. Reuters/Philippe Wojazer

Både mængden af kreditkortgæld og mængden, der ikke bliver betalt af på, steg voldsomt i USA i 2017.

Der bliver lånt voldsomt via kreditkort i USA. Og samtidig stiger mængden af kreditkortgæld, der ikke bliver betalt af på. Det vækker bekymring hos blandt andre Deutsche Bank.

Tallene, som fremgår af den seneste opgørelse fra den amerikansk stats finansielle opsynsmyndighed FDIC, viser, at kreditkortgælden i USA i fjerde kvartal steg til 865,1 milliarder dollar eller 5237 milliarder danske kroner. En stigning på 8,2 procent på et år.

Samtidig viser tallene, at andelen af lån, der enten må afskrives, eller der ikke er betalt af på i mindst tre måneder, stiger.

Mobilepay

Beløbet, som industrien måtte helt opgive at få tilbage, steg med 15,7 procent i 2017. Kreditkort stod for 60 procent af alle nedskrivninger på lån i det amerikanske finansielle system i fjerde kvartal 2017.

Lån for 11,9 milliarder dollar - 72 milliarder kroner - var i problemer ved udgangen af året. Det er en stigning på 11,5 procent alene i de sidste tre måneder af 2017. Det er det højeste niveau i syv år ifølge Financial Times.

Tallene vækker bekymring for, om den brede amerikanske befolkning nyder godt af det økonomiske opsving og faldet i ledigheden, der har præget USA's økonomi de seneste år.

»Det er ret klart, at de politiske initiativer, vi har set, har været rettet mod at forbedre selskabernes balancer i højere grad end forbrugernes,« siger cheføkonom i Deutsche Bank Torsten Slok til Financial Times.

Investeringsbanken JPMorgan Chase hæfter sig ifølge avisen ved, at mængden af nedskrivninger generelt set fortsat er lav.

Tallene svarer til, at hver husstand i USA har kreditkortgæld for små 50.000 kroner.

»Det, der er bekymrende, er, at når folk bærer rundt på så meget gæld i gode tider, så er de mindre tilbøjelige til at sætte penge til side til dårlige tider.«

»Økonomien er god lige nu, men når den vender, så kan du have rigtigt mange mennesker, der er i problemer,« sagde Matt Schultz, analytiker hos rådgivningsfirmaet creditcards.com til mediet CNBC tidligere i februar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen