Berlingske Business

USA's forbrugertillid stiger til højeste niveau i 15 år

USA CONSUMER GOODS BLACK FRIDAY
Foto:

Den amerikanske forbrugertillid steg i december til det højeste niveau siden 2001, og det er især de amerikanske forbrugeres forventninger til fremtiden, der trækker op.

Tilliden steg helt præcist til fra 113,7 fra 109,4 måneden før ifølge tal fra organisationen Conference Board, og udviklingen var bedre end forventet, da økonomer adspurgt af Bloomberg havde ventet indeks 109.


Forbrugertilliden har ikke været højere siden tiden før terrorangrebet 11. september 2001.

reagan trump


- Den høje forbrugertillid i USA understøtter vores forventning om, at væksten i amerikansk økonomi fortsat vil blive drevet af privatforbruget de kommende år. Høj optimisme, stigende beskæftigelse og højere lønvækst giver god grobund for fortsat privatforbrugsvækst i USA, skriver senioranalytiker Mikael Olai Milhøj fra Danske Bank i en kommentar.

Skal der komme yderligere gang i økonomien, kræver det ifølge hans vurdering, at de amerikanske virksomheder begyndte at investere mere.

US-POLITICS-TRUMP


De seneste år har virksomhederne holdt igen på den front, men også her ser det ud til, at der så småt er ved at komme mere fart på.


Mikael Olai Milhøj peger også på, at den stabilisering i olieprisen, som man har set i løbet af 2016, også vil understøtte amerikansk økonomi.

27BUSNyt-fra-USA-124631.jpg


- Det vil også være positivt for amerikansk økonomi på den længere bane med flere investeringer, da én af de store økonomiske udfordringer i USA - ligesom herhjemme - er lav produktivitetsvækst, skriver han i en kommentar.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen