Berlingske Business

USAs forbrugere viste skræmmende modstandskraft

De amerikanske forbrugere udviste i december en næsten skræmmende modstandskraft over for den politiske hyletone fra Washington, skriver Nykredits chefanalytiker Ulrik Bie i en kommentar til tirsdagens bedre end ventede tal udviklingen i det amerikanske detailsalg.

Detailsalget i USA steg i julemåneden med 0,5 pct. på månedsbasis, hvor konsensus blot var en fremgang på 0,2 pct.

- Dermed lever forbrugerne også op til vores fundamentale vurdering af husholdningernes adfærd, nemlig at man ikke reagerer på mulige fremtidige scenarier, men først når en ændring direkte kan mærkes på pengepungen, skriver Ulrik Bie.

Med tallet for december vurderer han, at væksten i privatforbruget kan komme over 2 pct. på kvartalsbasis (annualiseret) i fjerde kvartal. Ifølge Bie betyder udviklingen, at den økonomiske dynamik på alle de private komponenter har vist en tiltagende tendens i løbet af fjerde kvartal.

- Den underliggende dynamik forstærkes af, at aktieudbyttebetalingen i december bliver den største siden 2004, fordi en række virksomheder har valgt at udbetale et ekstraordinært udbytte, inden skattereglerne blev ændret, tilføjer Ulrik Bie.

Fremadrettet peger han i forhold til privatforbruget på, at udløbet af den midlertidige nedsættelse af bidraget til Social Security på 2 pct. vil opleves som en skattestigning og dermed en udhuling af de disponible indkomster.

- Vi vurderer, at der i første kvartal i år vil være tale om et direkte fald i de reale disponible indkomster, som i første omgang vil blive absorberet af lavere opsparing. Det burde dog slå igennem i privatforbruget senere i kvartalet, selv om et stort fald i benzinprisen trækker op. Samlet set tegner privatforbruget dog godt for amerikansk økonomi i 2013, skriver Ulrik Bie.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen