Berlingske Business
17:57Tak for i dag

USAs elendige infrastruktur er blevet valgets tema

30BUSBRIDGE-COLLAPSE-134833.jpg
I Minneapolis kollapsede motorvejsbroen over Mississippi-floden i august 2007 midt i morgenmyldretiden. 13 omkom og 145 blev kvæstet. Foto: Reuters

Broer, tunneler og veje er i elendig forfatning mange steder i USA. Men ingen reparerer dem. Den politiske lyst til at finde pengene er lav.

Den republikanske præsidentkandidat, Donald Trump, er nok en af de kandidater, der gør mest ud af det. Nemlig den elendigt vedligeholdte infrastruktur, der findes i USA. Broer og veje er mange steder i så dårlig forfatning, at det udgør en regulær sikkerhedsrisiko for trafikken. Og dæmninger – for blot at nævne et af de steder, hvor det virkelig kan gå galt, hvis det brister – er også i farezonen for at bryde sammen med katastrofale oversvømmelser som et resultat.

Enhver, der har kørt rundt på de mindre veje i USA, mærker hullerne i vejene. Især efter en hård vinter. Men de store revner og mangler på de større broer – dem ser folk ikke. Men det hænder, at de braser sammen.

23BUSTRUMP-124030.jpg

Arlington Memorial Bridge f.eks. i Washington D.C. der forbinder hovedstaden med Virginia, er ikke blevet vedligeholdt i årevis og har store revner og skader som følge af svigtet. 68.000 biler passerer denne vigtige bro hver eneste dag. Men manglen på vedligeholdelse er tæt på at udgøre en sikkerhedsrisiko for trafikken. Og sådan er det overalt ude i landet.

Men hvorfor bevilges der ingen penge til at vedligeholde dem? Svaret er, at politikerne ikke kan blive enige om at bruge pengene på vedligeholdelse.

Noget er den føderale regerings ansvar. Andet er delstaternes. Men fælles for dem er, at man næsten overalt har sparet på vedligeholdelsen, fordi det var let at blive enige om at droppe den del.

Det har betydet, skriver Business Insider, at en ud af ni broer behøver omfattende reparationer eller direkte udskiftning. 14.000 af USAs 84.000 dæmninger udgør en direkte fare, og det vil koste 21 mia. dollar at reparere dem. Dårlig vedligeholdelse af jernbanerne koster den amerikanske økonomi 200 mia. dollar om året eller cirka 1,7 procent af det økonomiske output. Og sådan kan man blive ved.

split

Donald Trump har hentet tusinder af vælgere ved at love at sætte disse arbejder i gang, selv om det er offentligt arbejde, der vil belaste andre dele af økonomien. Men som han selv siger, så bliver han deprimeret hver eneste gang, han lander med sit privatfly i La Guardia-lufthavnen, fordi den ligner »en tredjeverdenslufthavn«. Og der ligger en masse arbejdspladser gemt her, hvis man begynder den omfattende renovering af hele infrastrukturen.

»Når man kommer fra De Forenede Arabiske Emirater, så er man ikke i tvivl om, hvem der har fattet, hvad det drejer sig om. De har en infrastruktur. Vi halter langt bag efter alle,« siger Trump, som dermed rammer ned i amerikanernes fornemmelse af, at det ikke går så godt i USA, som det burde gøre. For selv byggeriet af nye skoler sker ikke, og antallet af investeringer i skolernes mursten er under det halve af, hvad det var, før den økonomiske krise satte ind.

Hvis man ser på mobildækningen, står det også slemt til. Udbyderne samarbejder ikke, og der er mange steder, hvor der simpelthen ikke er mobilforbindelse, og endnu flere steder, hvor den er dårlig, hvis man har det forkerte abonnement. For ikke at tale om internetforbindelserne. I Washington D.C. er der steder, hvor forbindelsen har en hastighed, man i Danmark brokkede sig over i begyndelsen af dette årtusinde, og det er ofte ikke muligt at skifte leverandør, fordi der er monopol. USA rangerer på 17. pladsen over lande, der har et effektivt og hurtigt internet. Og så i Apples og Microsofts eget land.

Og hvis man skal gnide lidt rundt i såret, så er USA det eneste land i den rige del af verden, der har en elektricitetsforsyning, der har haft et totalt sammenbrud, der efterlod millioner af mennesker uden strøm. Ledningsnettet er så sårbart, at de amerikanske myndigheder flere gange har indrømmet, at det udgør et af de mest følsomme og letteste strategiske mål at ramme, hvis en fremmed magt vil lamme USA.

USA-ELECTION/TRUMP

Og amerikanerne mærker det hver eneste dag. På vejene med huller så dybe, at det næsten knækker hjulakslerne og med store forsinkelser i fly og togtrafikken. Derfor er det også blevet en mærkesag for mange af politikerne. Og ifølge tidsskriftet Fortune vil det ikke koste skatteyderne ret meget at få udbedret skaderne. Renten er stadig så lav, at det vil være billigt at låne pengene til reparationerne. For værdien for samfundet og en vækst i økonomien vil som følge af vedligeholdelsen over meget kort tid udviske den gæld, man sætter sig i ved at låne pengene.

Men det har ikke kunnet lade sig gøre at blive enige hverken føderalt eller lokalt. Kongressen var meget længe om at vedtage en lov, der gav flere hundrede milliarder dollar til udbedring af vejsystemerne. Og meget mere skal gøres for at udbedre mange af de andre infrastrukturprogrammer. Og amerikanerne er ved at miste tålmodigheden med det. Og derfor er lige præcis det blevet et af de vigtigste temaer i en valgkamp. Også fordi det handler om arbejdspladser, som amerikanerne også mangler.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen