Berlingske Business

USA rammer gældsloftet midt i oktober

Boehner_loft_Business
Den republikanske leder i Repræsentanternes Hus John Boehner vil kun stemme for en forhøjelse af gældsloftet, hvis der følge store offentlige besparelser med. Foto:

Det amerikanske skatteministerium har offentliggjort, at landet vil støde på det berygtede gældsloft allerede midt i oktober, og dermed har politikerne i de to amerikanske kamre et begrænset vindue at forhandle i.

Det skriver Wall Street Journal.

Flere estimater havde ellers peget på, at dagen ikke ville oprinde før midt i november. Den nye deadline falder blot to uger efter deadlinen for en aftale i de to kamre, der skal indebære en model for, hvordan regeringens operationer skal finansieres efter skatteårets udløb 30. september.

Ifølge landets finansminister, Jacob Lew, vil regeringen efter en kollision med gældsloftet have blot 50 mia. dollar til rådighed - penge, som hurtigt kan slippe op. Tidligere har finansministeriet iværksat flere kreative initiativer for at holde regeringen kørende, blandt andet en midlertidig suspendering af pensionsbidrag.

Republikanerne og demokraterne er dybt uenige om både skatteforhold og det offentliges forbrug, og en speaker for Repræsentanternes Hus, John Boehner, siger ifølge Wall Street Journal, at han kun vil bakke op om en forhøjelse af gældsloftet hvis den bliver fulgt op af en større reduktion i det offentlige forbrug.

En række prominente skikkelser, både økonomer, politikere og forretningsledere har advaret mod en finansiel krise, hvis USA rammer gældsloftet og den amerikanske regering dermed ikke kan betale sine regninger. Hvis værdien af de amerikanske statsobligationer pludselig kommer i tvivl, kan det føre til voldsomme udsving på obligations- og aktiemarkeder i hele verden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen