Berlingske Business

USA laver største olie-hop i over 100 år

US/OIL
Den amerikanske olieproduktion er steget seks år i træk. Det er særligt udvindingen af skiferolie, der årsag til den buldrende amerikanske olieproduktion. Foto:

Der er tryk på olieproduktionen i USA. Væksten i den amerikanske olieproduktion var i 2014 den største i over 100 år, viser nye tal fra det amerikanske energiagentur. USA har hævet sin produktion af olie de seneste seks år i træk.

Olien væltede ud af de amerikanske produktionsfelter i 2014. Det amerikanske energiagentur har netop fremlagt en ny rapport, der viser, at olieproduktionen i USA steg med 1,2 mio. tønder om dagen i 2014 til et samlet udbytte på 8,7 mio. tønder dagligt. Det er den største stigning siden 1900, hvor det amerikanske energiagentur begyndte at føre regnskab over produktionen.

Det er særligt udvindingen af skiferolie, der er årsag til den buldrende vækst i den amerikanske olieproduktion, der er steget seks år i træk. Og især olie fra skiferformationer i staterne North Dakota og Texas har gjort en forskel, når det kommer til at drive produktionen i vejret. Samlet set er den amerikanske import af olie er faldet med godt 27 pct. over de seneste 10 år ifølge tal fra det amerikanske energiagentur.

parcelhus

Allerede tilbage i efteråret 2013 beskrev Wall Street Journal en analyse, der viste, at USA på daværende tidspunkt havde overhalet Rusland som verdens største producent af olie og naturgas.

Pics-olie

Det store tryk på den amerikanske olieproduktion er en blandt flere årsager til, at olieprisen i 2014 faldt med over 50 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen