Berlingske Business

Unge milliardær-søstre er Norges næstrigeste

søs
Søstrene 19-årige Alexandra og 20-årige Katharina Andresen har hver en formue på 5,9 mia. norske kroner. Her taler de til åbningen af den nye Swix bygning - en skiudstyrsproducent som hører under faderens selskab Ferd. Foto:

I Norge er det to unge søstre, der indtager andenpladsen på listen over Norges rigeste.

Med 5,9 milliarder norske kroner hver på bankbogen er søstrene 20-årige Katharina og 19-årige Alexandra Andresen mere end sikret økonomisk.

Den norske skatteopgørelse for 2014 viser, at der kun er en nordmand, Kjell Inge Røkke, som med en formue på 10,1 milliarder norske kroner er rigere end søstrene.

De to unge piger har begge fået overført 42 pct. af værdierne i familieselskabet. Milliardær-søstrene er døtre af finansmanden Johan Henrik Andresen, og det er ham, som pigerne skal overtage fra, når de en dag skal stå i spidsen for selskabet Ferd, der blandt andet ejer skiudstyrsproducenten Swix og olieselskaberne Interwell og Aibe.

Regentparret besøger mandag d. 3 september 2012 Billund og Grin

Den ældste søster fortalte til det norske erhvervsmedie DN i 2013, at hun følte et »ekstremt pres«.

»Men sådan er det for de fleste i min position. Heldigvis er vi to. Det er lettere for os begge, at vi er to, og at vi står hinanden så nær både i alder og sammenhold,« siger Katharina Andresen.

Selvom de rige normænd er godt i stand, er der stadig et stykke op til de danske modstykker. Berlingskes liste over Danmarks 100 rigeste 2015, viser, at nummer et på listen, Lego-familien Kirk Kristiansen, er 122,7 mia. kroner værd.

Nummer to på listen er Bestseller-familien, Holch Povlsen, som har en formie på 36,7 mia. kroner værd.

Svend M

Den norske liste er dog opgjort efter skattemæssig formue, det vil sige, at formuen er langt mindre end den reelle formue, som Berlingskes rigeliste er udarbejdet efter.

Følg linket for at se listen over Danmarks100 rigeste 2015:

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen