Berlingske Business

UK kan være på vej med lavere olieskat i Nordsøen

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk
Foto:

Mindre end to døgn før fremlæggelsen af en ny finanslov i Storbritannien svirrer rygterne om en sænkning af beskatningen på udvinding af olie i den britiske del af Nordsøen.

BBC skriver mandag aften, at oliesektoren ud over britisk selskabsskat på 30 pct. også betaler en tillægsskat på omkring 30 pct.

Oliebranchen plæderer imidlertid for en sænkning af tillægsskatten til 20 pct. som følge af prisfald på olie, og noget tyder på, at regeringen er lydhør. Skatteminister Danny Alexander siger til BBC, at det er vigtigt at støtte branchen i Nordsøen for derved at medvirke til olie- og gasselskaberne kan have tillid til deres investeringer på den lange bane.

23BUSDan-F-Dan-Feltet.jpg

På børsen stiger flere olieaktier tirsdag. Premier Oil ligger 6,5 pct. højere og er den mest stigende aktie i Europa Stoxx 600-indekset. BP stiger med 1,5 pct., mens Shell ligger 1,5 pct. højere.

Fremgangen sker på trods af, at prisen for en tønde Brent-olie falder med 0,8 pct. til 53,50 dollar. Det er det laveste niveau siden slutningen af januar.

ccc

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen