Berlingske Business

Uforudsigelig toldstrid mellem EU og USA bekymrer hos Grundfos

Grundfos præsenterer sit regns
Fra Grundfos' hovedkontor i Bjerringbro følger man med i handelskrigen mellem USA og Kina. Virksomheden frygter, at en konflikt om toldsatser mellem USA og EU også kan udvikle sig. Henning Bagger/arkiv/Ritzau Scanpix

Mens handelskrig eskalerer mellem USA og Kina, frygter danske virksomheder som Grundfos nye sanktioner mod EU.

Alt er i spil. Det er det, der er så udfordrende. Der er en række ubekendte. Vi ved simpelthen ikke, hvad det kan udvikle sig til.

Sådan lyder det fra en de helt store danske industrivirksomheder om en truende handelskrig, der kan få konsekvenser for handlen på tværs af landegrænser globalt.

Ordene kommer fra Kim Nøhr Skibsted, kommunikationsdirektør i Grundfos, hvor man i øjeblikket følger udviklingen tæt.

Natten til tirsdag har USA's præsident, Donald Trump, varslet ekstra told på varer fra Kina til en værdi af 200 milliarder dollars.

Kina vil svare igen med samme mønt. Det er anden gang, at USA indfører forhøjede toldsatser, og Kina svarer igen.

Og mens Grundfos ikke forventer store direkte konsekvenser af handelskrigen mellem USA og Kina for danske virksomheder, så er det udsigten til flere mulige sanktioner mod varer fra EU, der for alvor bekymrer.

»Mange af vores teknologier og elementer produceres i EU og indgår senere i produkter i USA og Kina. Så det kan godt få indflydelse, hvis det kommer så langt,« siger Kim Nøhr Skibsted.

Øgede toldsatser betyder, at varer bliver dyrere i de pågældende lande, og at virksomhederne derfor har udsigt til at sælge mindre. Det kan i værste fald ende med at koste arbejdspladser hos de berørte virksomheder.

USA har indført forhøjede toldsatser på stål og aluminium fra EU, og EU har svaret igen med forhøjede toldsatser på en række amerikanske varer.

Det har blandt andet fået den amerikanske præsident til at true med at indføre 20 procents ekstra told på europæiske biler, hvis ikke EUs told- og handelsbarrierer fjernes.

Hos virksomhedernes organisation Dansk Industri (DI) følger man også udviklingen tæt. En global handelskrig kan få negative konsekvenser for Danmark, fordi den danske økonomi er afhængig af eksport.

»Vi står i den situation, at mens amerikanerne optrapper konflikten med kineserne yderligere, så kan man sagtens forestille sig og frygte, at der sker yderligere optrapning mellem EU og USA,« siger Peter Thagesen, underdirektør i DI.

»Hvis Trump gør alvor ud af sine trusler om at indføre told på biler fra EU, så er det en decideret handelskrig mellem EU og USA, der er brudt ud.«

Peter Thagesen håber ikke, at det kommer så vidt. Han sætter sin lid til, at modstand i amerikansk erhvervsliv kan påvirke udviklingen.

»Men jeg har beskæftiget med mig handelspolitik i mange år. Det vi har været vidne til de seneste tre måneder, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen