Berlingske Business

Tyskland i topform holder Eurozonen oven vande

HUNGARY CAR INDUSTRY MERCEDES_biz
Overskrift
Foto:
 

Faldet var nogenlunde ligeligt fordelt på den europæiske fremstillings- og servicesektoren.

Efter et stærkt andet kvartal kom Eurozonen igen ned på jorden igen i tredje kvartal, hvor væksten kun med nød og næppe holdt sig i det positive territorium, drevet af fremgang i det stærke Tyskland, mens Frankrig og Italien igen skuffede.

Det vurderer Nordeas cheføkonom Helge Pedersen.

- På baggrund af dagens tal for de europæiske indkøbschefers vurdering af det økonomiske klima i eurozonen i november, kan vi nu konstatere, at den skrøbelige fremgang er fortsat langt ind i fjerde kvartal, konstaterer han.

Indikatoren (PMI) faldt således for anden måned i træk og kom ud på 51,5 i november mod 51,9 i oktober. Faldet var nogenlunde ligeligt fordelt på fremstillings- og servicesektoren. Indikatoren peger således på en meget svag vækst i Eurozonens BNP mod årets slutning.

Helge Pedersen understreger, at det fortsat er Tyskland, som er solstrålen i eurozonen.

- Indikatoren for fremstillingssektoren steg således igen til 52,5 fra 51,7 måneden inden og servicesektoren steg til 54,5 fra 52,9 i oktober. Det er stærke tal, som tegner billedet af en toptunet tysk økonomi, som er i stand til at modstå presset fra en stærk eurokurs og en til tider skrøbelig international økonomi, konstaterer cheføkonomen.

Det franske erhvervsliv faldt tilbage i det negative terræn. Den sammensatte indikator faldt således til 48,5 i november, mod 50,5 måneden inden. Det vidner om de store problemer, som euroområdets næststørste økonomi fortsat slås med, herunder en skrantende konkurrenceevne og en stor, ineffektiv offentlig sektor.

For dansk økonomi er udviklingen i Tyskland af ekstra stor betydning fordi det er vores største eksportmarked. Tyskland aftager godt 15 pct. af den samlede danske eksport, mens eksporten til Frankrig udgør mere beskedne 4 pct.

Men det er klart, at den fortsat skrøbelige udvikling i eurozonen betyder, at vi kun kan have forventning til et forholdsvist svagt og gradvist økonomisk opsving herhjemme også i 2014.


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen