Berlingske Business

Tyskland i pølse-strid om mega-handelsaftale

bratwurst
Den tyske landbrugsminister har udtalt, at man ikke vil kunne beskytte hver en pølse, f.eks. gennem kontrol af, hvad der må kaldes en bratwurst, i forbindelse med frihandelsaftalen, og det er faldet mange pølseelskende tyskere for brystet. Foto:

En lille, grillet pølse fra Bayern er blevet symbolet på tysk modstand mod den omfattende transatlantiske handelsaftale, der er under forhandling mellem EU og USA.

En lille, grillet pølse fra Bayern er blevet symbolet på tysk modstand mod den omfattende transatlantiske handelsaftale, der er under forhandling mellem EU og USA.

Den tyske landbrugsminister har udtalt, at man ikke vil kunne beskytte hver en pølse, f.eks. gennem kontrol af, hvad der må kaldes en bratwurst, i forbindelse med frihandelsaftalen, og det er faldet mange pølseelskende tyskere for brystet.

Det skriver Financial Times.

- Hvis vi vil gribe mulighederne for frihandel med det enorme amerikanske marked, så kan vi ikke blive ved med at beskytte hver en pølse og oste-specialitet, udtaler Christian Schmidt, landbrugsminister i Tyskland, ifølge Financial Times.

Udtalelsen falder i forbindelse med en diskussion af, i hvilket omfang det vil være muligt at gøre tyske, regionale specialiteter til beskyttede varemærker på samme måde som Champagne fra Champagne-distriktet i Frankrig eller Parma-skinke fra Italien.

Det har bragt sindene i kog i Tyskland, at tyske nationalvarer, som Nürnberger Rostbratwurst, der er et beskyttet varemærke af EU, ikke vil kunne beskyttes i frihandelsaftalen, kaldet TTIP, med USA.

TTIP, der står for Transatlantic Trade and Investment Partnership, har ellers haft en del fremdrift blandt politikere på begge sider af Atlanten i løbet af 2014. Aftalen vil skabe verdens største frihandelszone og ventes at give den enkelte amerikaner og europæer flere hundrede ekstra euro i købekraft om året, samt skabe flere millioner job.

Udsigten til de store økonomiske gevinster ved TTIP har dog ikke formildet de tyske mad-elskere.

- Regionaler specialiteter må forblive regionale specialiteter. Vi vil ikke have Nürnberger Rostbratwurst fra Kentucky og Tennessee whiskey fra Baden Baden. Navnet står for en bestemt kvalitet og en bestemt ekspertise, udtaler Anne Vollmer, talskvinde for den tyske fødevareindustri, til Financial Times.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen