Berlingske Business

Tyskerne raser: Frankrig forbyder import af Mercedes-biler

GERMANY-AUTO-MERCEDES-BENZ-DAIMLER
Overskrift
Foto:
pix-daimler
Overskrift
I den tyske bilgigant Daimler AGs koncerndomicil i Stuttgart undres man over det franske importforbud, der ifølge Financial Times har skåret 20 procent af Mercedes-salget i Frankrig. Foto:

Aktiv miljøpolitik eller teknisk handelshindring? Tyske Mercedes klager via EU over de franske myndigheders importforbud, der bliver begrundet med miljøhensyn.

Hvis man troede, at al snak om europæiske handelshindringer var lagt i graven med etableringen af den Europæiske Union, kan man godt tro om igen. Lige nu raser der en strid, hvor den tyske luksusbilproducent Mercedes langer hårdt ud efter de franske myndigheder.

Hele balladen skyldes aircondition. EU har besluttet at forbyde en drivhusgas, kendt som »R134a«, der ofte bliver brugt i bilers aircondition. Forbuddet trådte i kraft ved årsskiftet, men bilproducenterne har dog fået den kattelem, at de kan fortsætte brugen af R134a i eksisterende modeller indtil 2017, skriver Financial Times.

Den kattelem har de franske myndigheder dog valgt at se stort på. De har i stedet valgt at trække på et regulativ, der siger, at myndighederne kan blokere for salget af et køretøj af sikkerheds- eller miljøårsager. Og dermed er fire Mercedes-modeller med ét slag blevet ulovlige at sælge i Frankrig.

Beslutningen har fået Mercedes-ledelsen op i det røde felt. Den har henvendt sig til EU i Bruxelles for at få ophævet forbuddet i det store naboland. Begrundelserne er ligetil. Mercedes mener, det er hykleri, at den er eneste bilproducent, der bliver ramt af myndighedernes forbud.

Chefen for Mercedes-importørerne i Frankrig kalder hele sagen politisk motiveret. Han mener, at de franske politikere forsøger at »tilfredsstille de grønne og ramme en tysk virksomhed«.

»Denne gas bliver brugt i 95 procent af biler i Frankrig med aircondition. Hvis den (gassen, red.) er så farlig, bør de få alle bilerne af vejen,« siger han ifølge Financial Times.

Det er ingen hemmelighed, at de franske bilproducenter, Citroën, Peugeut og Renault, har haft det svært under den økonomiske afmatning - og det i særdeleshed, når det kommer til luksusbil-segmentet, som Mercedes har succes med. Der bliver derfor alt andet lige spekuleret i, at hele manøvren er en handelshindring, der skal fungere som en håndsrækning til de pressede franske bilproducenter - på tyskernes og EU-samarbejdets bekostning.

EU-Kommissionen ser på sagen og har allerede ytret sig skeptisk over for det franske Mercedes-forbud.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen