Berlingske Business

Tyske anklagere mistænker nu 17 personer i VW-skandalesag

AUTOSHOW-GENEVA/
De tyske anklagere i Volkswagen-sagen siger tirsdag, at antallet af mistænkte, der er under efterforskning, er steget fra seks til 17 personer. Foto:

De tyske anklagere i Volkswagen-sagen siger tirsdag, at antallet af mistænkte, der er under efterforskning, er steget fra seks til 17 personer.

Imens understreger chefanklager Klaus Ziehe, at "ingen tidligere eller nuværende bestyrelsesmedlemmer" er blandt de 17 mennesker, der undersøges i sagen.

Volkswagen er blevet kastet ud i sin dybeste krise nogensinde, efter at det i efteråret blev afsløret, at bilgiganten har installeret snydesoftware i 11 millioner dieselmotorer på verdensplan.

Softwaren får bilerne til at fremstå mere miljøvenlige, end de i virkeligheden er.

SWITZERLAND-AUTO-SHOW

Foruden store bøder i en lang række lande, står Volkswagen over for adskillige sagsanlæg fra vrede bilejere og aktionærer navnlig i USA og Tyskland.

Volkswagen har fra begyndelsen insisteret på, at en lille gruppe af ingeniører stod bag fidusen.

I en kopi af forsvarets dokumenter, som nyhedsbureauet AFP er kommet i besiddelse af, fremgår det, at Volkswagens advokater har forsøgt at få frikendt koncernens ledelse i sagen.

Winterkorn

Det gælder blandt andre den tidligere administrerende direktør Martin Winterkorn og en række øvrige bestyrelsesmedlemmer såsom den nuværende bestyrelses chef, Hans Dieter Poetsch.

Winterkorn, der trådte tilbage i kølvandet på sagen, blev allerede i maj 2014 advaret om mulig snyd med dieselmotorerne, har virksomheden indrømmet.

Volkswagen har dog argumenteret for, at ingen af de øverste chefer kunnet have kendt til det fulde omfang af skandalen, før den brød ud i september 2015.

VOLKSWAGEN-EMISSIONS-EU

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen