Berlingske Business

Tyrkiet vil bygge verdens største lufthavn

pix-istanbullufthavn
Atatürk lufthavnen nær Istanbul får selskab af verdens største lufthavn, som Tyrkiets transportminister løftede sløret for i går, Foto:

Tyrkiet har planer om at bygge verdens største lufthavn tæt på Istanbul. Målet er at nå op på 150 mio. passagerer om året, og virksomheder kan nu byde ind på det store byggeprojekt.

Tyrkiets transportminister har offentliggjort planerne for landets nye store byggeprojekt. Landet vil bygge verdens største lufthavn tæt på storbyen Istanbul, skriver den tyrkiske avis Todays Zaman.

Lufthavnsprojektet er estimeret til at skabe 120.000 job og koste 8,7 milliarder dollar, svarende til over 50 milliarder kroner. Det vil gøre projektet til det dyreste udviklingsprojekt i Istanbuls historie, skriver avisen.

"I dag er antallet af flypassagerer fire gange så stort som Istanbuls befolkning. Vi kan ikke udvide Atatürk lufthavnen, men vi skal udvide Istanbuls lufthavnskapacitet, så det gør vi gennem en ny lufthavn; verdens største," lød det fra Tyrkiets transportminister Binali Yildirim på et pressemøde.

Lufthansa747_Business

Lufthavnen skal bygges på Europa-siden af Istanbul, der som by er delt mellem to verdensdele; Europa og Asien. Istanbuls foreløbigt to lufthavne ligger på hver sin side. På Europa-siden ligger Atatürk, der håndterer omkring 45 mio. passagerer om året, og Sahiba, der har omkring 15 mio. passagerer, ligger på Asien-siden.

Der er nu åbnet op for, at virksomheder kan byde ind på projektet. Efter planerne skal første stadie af lufthavnen være færdigt allerede i 2017 og målet er, at den nye kæmpelufthavn til slut skal nå op på 150 mio. passagerer om året.

Dermed melder Istanbul sig ind i kampen om at bygge verdens største lufthavn; en kamp, hvor Dubai er nærmeste konkurrent. Med lufthavnen Dubai World Central vil emiratstaten skabe verdens største lufthavn med 160 mio. passagerer om året, og de to byer er derfor i tæt konkurrence.

Dubai var, ifølge Todays Zaman, det største knudepunkt for flytrafik i Mellemøsten i 2012, hvor de havde næsten 60 mio. flypassagerer. Transportministeren Binali Yildirim sagde til pressemødet, at Istanbul, med sine to lufthavne, når op på næsten samme niveau.

Den nye lufthavn nær Istanbul skal samtidig hjælpe storbyen i kampen om at blive udtaget som værtsby for OL i 2020. Udover Istanbul er Baku i Azerbaijan, Doha i Qatar, Madrid i Spanien, Rom i Italien og Tokyo i Japan med i puljen om at blive værtsby i 2020.

Afgørelsen falder senere i år, når der holdes olympisk møde i september. Istanbul har ikke tidligere været vært for OL.

Se billederne: Her er verdens største lufthavne

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen