Berlingske Business
17:42

Tur/retur: Burberrys kreative geni dropper topchef-jobbet

20BUSbailey-133638.jpg
Burberrys topchef Christopher Bailey skal fremover igen kun fokusere på design. Arkivfoto: jack Taylor/AFP

Burberrys stjerne­designer Christopher Bailey giver halvt fortabt efter to år som topchef, men bliver som kreativ hjerne bag det britiske modemærke.

Det er svært ikke at holde af Christopher Bailey, siger nærmest alle, der har mødt ham.

Den kreative hjerne bag det britiske modeikon Burberry er så langt man kan komme fra karakteristikken »diva«, der ellers gerne hjemsøger modeverdenens stjerner. Bag det drengede ydre er et af branchens venligste gemytter.

Men Burberrys aktionærer har haft svært ved at lægge ansigterne i de rette folder, siden Christopher Bailey i maj 2014 føjede titlen som topchef til rollen som kreativ direktør. Dengang vinkede Burberry farvel til Angela Ahrendts, der sammen med Bailey havde været den triumferende duo bag selskabets forvandling fra aldrende tøjmærke til stilikoner.

BRITAIN-FASHION-AWARDS

Hun styrede forretningen, mens han tænkte i kreative baner. Og det gjorde de efter sigende så symbiotisk, at det udadtil kunne være svært at se, hvor den ene slap, og den anden tog over.

Men kunne Bailey løfte begge roller – selv med nok så meget krea­tivt talent? Og var han virkelig sin ofte kritiserede topløn værd?

To år senere har skeptikerne fået ret, i al fald i første spørgsmål. Burberry har hyret en ny topdirektør – den italienske veteran Marco Gobbietti, der skal lette presset på Christopher Bailey efter dalende salg og et kursdyk på over 20 pct.

Specielt de kinesiske forbrugere, der indbringer over 40 pct. af omsætningen, kniber det med at holde taget i, og Burberry har bredt sig i for mange retninger.

Fra catwalk til tweetwalk

Dermed skal 45-årige Bailey atter fokusere på det, han gør bedst:

Ud over at bestemme alle detaljer i alle former for design under Burberry-brandet – fra de karakteristiske regnfrakker og ternede tørklæder til butikkernes og selv hovedsædets indretning – har han også været dynamoen bag Burberry som digital pioner.

Det bunder ikke kun i begejstring for at gå nye veje – uden at slippe traditioner og godt håndværk – men også i en tankegang, der præger Baileys jordnære tilgang til mode: Det skal være tilgængeligt for alle, også dem, der må spare i årevis for at få råd til en af de ikoniske regnfrakker.

BURBERRY-RESULTS/

»Mode har det med at være en lukket verden, og modeopvisninger er det perfekte eksempel. Vi tror, at vi er så nytænkende, men de har ikke ændret sig i 50 år. Vi vil gerne lukke folk med ind i den oplevelse, som i virkeligheden er underholdning: smukke piger, flotte fyre, flot tøj og god musik,« udtalte han i 2013 i et interview med Financial Times.

I Baileys hænder er catwalken nærmest bogstavelig talt blevet til »tweetwalken«, og på sociale medier menes Burberry at have over 30 millioner følgere.

25BBMhilfiger.jpg

Dem får Christopher Bailey brug for at holde i tale, hvis Burberrys aktionærer skal finde de rette folder igen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen