Berlingske Business

Trump vil måske alligevel med i frihandelsaftalen TPP

USA TRUMP CRIMSON TIDE
Foto:

USA's præsident, Donald Trump, vil måske alligevel gerne med i den store frihandelsaftale for Stillehavslandene, TPP.

Trump trak ellers USA ud af forhandlingerne om aftalen, kort efter at han blev præsident. Men nu har han bedt sine handelsforhandlere om at undersøge, om USA kan genoptage forhandlinger med landene i TPP.

Oplysningerne kommer fra kongrespolitikere fra landbrugsstater, som torsdag har været til møde med Trump.

bm1

De siger efter mødet, at præsidenten har fortalt, at han har givet handelsminister Robert Lighthizer og præsidentens nye økonomiske rådgiver, Larry Kudlow, besked på at undersøge, om det er muligt at slutte sig til forhandlingerne igen.

Hvis USA er med i TPP, vil det åbne flere oversøiske markeder for amerikanske landmænd.

Lauritz

I marts underskrev 11 lande en noget slankere udgave af den TPP-aftale, der lå på bordet, da Trump blev præsident.

Aftalen blev underskrevet i Chile. Og foruden værtslandet er Australien, Brunei, Canada, Japan, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapore og Vietnam med.

Samlet set er det et marked på 500 millioner mennesker.

Økologi

Pat Roberts, senator fra Kansas og formand for Senatets landbrugsudvalg, siger, at han er "meget imponeret over", at Trump har givet Lighthizer og Kudlow opgaven med at undersøge, om vi kan se på TPP endnu engang.

»Og det ville bestemt være gode nyheder for hele landbrugssektoren.«

I øjeblikket frygter mange landmænd i Midtvesten, at de og deres sojabønner bliver fanget midt i en handelskrig mellem USA og Kina.

13BUStrump-topleder-111610-.jpg

Kina truer med at lægge importtold på sojabønner og andre amerikanske landbrugsvarer til gengæld for Trumps toldafgifter på blandt andet stål og aluminium.

Mange landmænd stemte på Trump ved valget i 2016.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen