Berlingske Business

Trump amok over Harley-Davidson - truer med brandskat

USA-TRUMP/
Donald Trump truer nu direkte Harley-Davidson med ekstra skat som følge af beslutningen om at flytte dele af produktionen til udlandet. Foto:

Motorcykelproducenten er kommet i unåde hos den amerikanske præsident efter beslutningen om at flytte produktionen til udlandet for at slippe ud af handelskrigen.

Motorcykelproducenten Harley-Davidson er direkte på vej i helvedet efter sin beslutning om at flytte produktionen ud af USA og trues nu med brandbeskatning af præsident Donald Trump.

Trump kalder det »begyndelsen til enden« for det ikoniske mærke, som er noget af det mest amerikanske, man kan forestille sig, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Motorcykelproducentens brøde er beslutningen om at flytte produktionen til andre lande for dermed at komme fri af den handelskrig, som Donald Trump selv har skudt i gang ved at lægge ekstra told på europæiske varer.

Trump: Harley-Davidson skal aldrig bygges i et andet land

»En Harley-Davidson skal aldrig bygges i et andet land - aldrig! Deres ansatte og kunder er allerede meget sure på dem. Hvis de flytter, så bare vent, det vil blive begyndelsen på enden - de overgav sig, de lukkede! Auraen vil være forsvundet, og de vil blive beskattet som aldrig før!« skriver Donald Trump i en række beskeder på Twitter, som er hans foretrukne kommunikationsmåde.

Fabrikkens beslutning blev taget, efter at EU som modtræk indførte ekstra told på en række nøje udvalgte amerikanske produkter, heriblandt Harley-Davidson, der alle fabrikeres i stater, der er republikanske højborge og dermed Trumps nære bagland. Det gælder f.eks. også cowboybukser og whisky. Motorcyklerne har fået pålagt ekstra 31 procents told.

Harley-Davidson har allerede fabrikker i Australien, Brasilien og Indien, hvor motorcyklerne samles med dele, der er produceret i USA. En ny fabrik er planlagt til at åbne senere i år i Thailand, og Donald Trump beskylder Harley-Davidson for at bruge handelskrigen som et påskud til at flytte arbejdspladser og produktion til udlandet fra de fire fabrikker i USA - et synspunkt, som nogle fagforeninger deler med ham.

Amerikanske motorcykler er produceret i USA

»Harley-Davidson-motorcykler, der sælges i USA, vil fortsat være produceret i USA,« fastslog producentens talsmand, Michael Pflughoeft, tirsdag.

Salget på hjemmemarkedet er dog dalet.

Handelskrigen betyder, at Harley-Davidson hæver priserne i USA for at dække omkring halvdelen af de ekstraomkostninger, som toldkrigen medfører. I løbet af de kommende 18 måneder rykker produktionen til udlandet som led i en plan om at øge den udenlandske omsætning fra i dag omkring 40 procent til 50 procent inden for et årti.

Harleys topchef, Michelle Kumbier, sagde for nylig i et interview, at »det ville være godt, hvis der ikke var toldtariffer på nogen af siderne. Produkterne kunne så flyde frit og konkurrere på deres egne betingelser«.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen