Berlingske Business

Troen på Japansk optur og Abenomics begynder af vakle

Japan's highest mountain Mount Fuji (top L) rises up behind the
De seneste data fra de japanske myndigheder viser, at de japanske lønninger er faldet 0,3 pct. på årsbasis i september. Foto:

Troen på at den japanske politiske kovending tidligere i år, kaldet Abenomics, et begyndt af vakle.

Politikken har til formål at få bugt med 15 års deflation og stagnerende økonomiske aktivitet, men lønningerne falder stadig trods markante prisstigninger på importerede varer, og økonomerne er begyndt at miste troen på, at centralbankens kraftige pengepolitiske lempelser vil få den ønskede effekt.

JAPAN MARKET FOREIGN EXCHANGE

De seneste data fra de japanske myndigheder viser, at de japanske lønninger er faldet 0,3 pct. på årsbasis i september. Det er 16. måned i træk med faldende lønindkomster, og selv som premierminister Shinzo Abe gentagne gange har opfordrer virksomhederne til at hæve arbejdernes løn som en del af hans forsøg på at puste lig i verdens tredjestørste økonomi, er reaktionen udeblevet.

Fagforeningerne kræver højere basisløn, men spørgsmålet er, om virksomhederne vil være tilbøjelige til at give indrømmelser ved de kommende lønforhandlingerne i begyndelsen af ​​næste år.

JAPAN ECONOMY

Data understreger de vanskeligheder, Shinzo Abe står med.

- Nøglen til succes for Abenomics er, om virksomhederne hæver lønningerne. Virksomhederne er stadig ikke sikre nok på, at væksten vil blive opretholdt, og det vil formentlig udløse tøven med lønforhøjelser især af grundlønnen, siger seniorøkonom Norio Miyagawa fra Mizuho Securities Research and Consulting Co i Tokyo ifølge Bloomberg News.

Troen på Abenomics er også ved at forsvinde hos økonomerne. Et halvt år efter at Bank of Japans topchef, Haruhiko Kuroda, udløste de rekordstore pengepolitiske lempelser, vurderer økonomerne ikke længere, at centralbanken kan opfylde sit inflationsmål.

Kun to ud af 34 analytikere venter, at Bank of Japans inflationsmål på 2 pct. i løbet af to år vil materialisere sig. Det står i skarp kontrast til skønnet hos Bank of Japans egne pengepolitiske medlemmer som i en rapport i sidste uge pegede på, at den japanske inflation vil nå 1,9 pct. i finansåret 2015.

JAPAN-ECONOMY/OUTPUT

Og mens centralbanken står fast på tempoet i lempelserne, indtil konsekvenserne af en momsforhøjelse i april 2014 kan vurderes, er det op nu op til regeringen at opretholde tilliden til Abenomics-projektet.

Premierminister Shinzo Abe mangler endnu de vigtige dele af genoplivningsprojektet, såsom lettelser af virksomhedsskatterne og andre strukturelle tiltag for at øge Japans økonomiske potentiale.

- Fremskridtene for så vidt angår vækststrategien har været langsomme. Hvis forsinkelserne fortsætter, kan de udenlandske investorer miste tilliden til Abenomics og sende aktierne lavere, siger cheføkonom Yuichi Kodama fra Meiji Yasuda Life Insurance Co i Tokyo til Bloomberg News.


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen