Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Tre skarpe: Sådan kommer Brexit til at presse de danske virksomheder

Pix: brexit
Den britiske afsked med EU vil angiveligt påvirke både international økonomi, dansk eksport og hele det europæiske sammenhold.

Med sidste uges folkeafstemning blev Brexit en realitet, og det er et britisk farvel til EU, der kan komme til at koste de danske virksomheder dyrt på flere områder, siger eksperter i international handel.

BRITAIN-EU-POLITICS-BREXIT
Fredag stemte et knebent flertal af den britiske befolkning for at forlade EU – og det er en afsked, som angiveligt vil påvirke både international økonomi, dansk eksport og hele det europæiske sammenhold i negativ retning, har eksperter og politikere sidenhen ladet forstå.

Men hvad betyder Brexit helt konkret for de danske virksomheder, der er afhængige af at købe og sælge varer hos vores britiske naboer? Det kan du få et kort overblik over her.

Pix: Ryanair


1. Goddag til nye og højere toldsatser
Med Storbritanniens exit fra EU står de danske virksomheder muligvis overfor en helt ny virkelighed på toldområdet. Mens en dansk virksomhed i dag frit kan handle på tværs af europæiske landegrænser uden at skulle betale told, så kan det i fremtiden blive både dyrere og mere besværligt for de danske virksomheder at købe og sælge varer i Storbritannien, fordi det fremadrettet vil være op til Storbritannien selv at fastsætte toldsatserne.

Sådan lyder meldingen fra Mette Christina Juul, der er moms- og afgiftsekspert hos advokatfirmaet Plesner.

»Helt overordnet betyder Brexit, at EU’s principper for fri bevægelighed af varer vil ophøre. I dag er det sådan, at man handler uden told mellem EU-landene, men når Storbritannien træder ud, så betyder det også, at disse frihandelsaftaler bortfalder. Derfor kan meget nemt gå hen og blive dyrere at handle med britiske virksomheder, og tilsvarende kan det blive mindre attraktivt for britiske virksomheder at handle med danske virksomheder, fordi det vil blive dyrere via tolden,« forklarer Mette Christina Juul og uddyber:

»Når man handler med UK (Storbritannien, red.) efter Brexit, så skal man i hvert fald være forberedt på, at man kan komme til at importere varer, hvoraf der skal betales told, som man ikke betaler den dag i dag. Tilsvarende er det, når man sælger sine varer til UK. Her kan varerne blive dyrere, fordi den britiske importør skal betale told oven i varens pris,« siger hun.

Det er endnu uvist, hvordan en fremtidig handelsaftale med Storbritannien vil tage sig ud, men skrækscenariet er toldsatser på op imod 20 procent af en vares værdi. Dertil kommer, at devalueringen af det britiske pund givetvis vil påvirke efterspørgslen på udenlandske varer i negativ retning. En udvikling, der også vil skade de danske eksportvirksomheder.

banknotes dollar, zloty, rubel, euro, hryvna

2. Farvel til en harmoniseret momslovgivning
Det britiske nej til EU vil givetvis også få konsekvenser for den nuværende europæiske momslovgivning, der hidtil har gjort sig gældende for både danske og britiske virksomheder, forklarer Mette Christina Juul.

Hun påpeger, at den fælleseuropæiske lovgivning i særdeleshed er smart, fordi den minimerer risikoen for, at man kommer til at betale moms for den samme vare flere gange.

»Det hensigtsmæssige ved det nuværende system er, at alle er enige om, hvem der skal betale moms og hvordan, når man handler på tværs af landegrænser. Men når UK træder ud af EU, så medfører det en fare for, at den momsfri handel – som hidtil har været harmoniseret mellem EU-landene – kan ophøre, og der kan opstå nye handelsmønstre, hvor der skal ske momsregistrering og opkrævning i UK,« siger Mette Christina Juul.

I dag er lovgivningen ellers indrettet sådan, at en dansk eksportvirksomhed ikke skal bekymre sig om at betale moms af en vare, der bliver solgt til et andet EU-land. Det er i stedet pålagt importvirksomheden i det pågældende land at beregne momsen i henhold til landets gældende momsregler. Disse »harmoniserede« regler vil dog givetvis komme under pres efter briternes nej til EU, ligesom det ikke længere vil være muligt at få tilbagebetalt moms fra Storbritannien via det fælleseuropæiske momsrefusions-system.

BRITAIN-EU-POLITICS-BREXIT


3. Og velkommen til en usikker fremtid for dit varemærke
Sidst men ikke mindst kan Storbritanniens »farvel og tak« også få stor betydning, når det gælder beskyttelse af danske varemærker hos vores atlantiske naboer. Der er nemlig rigtig mange danske virksomheder, som har sikret deres varemærker eller designs gennem den fælleseuropæiske varemærke-ordning - og her hersker der en vis tvivl om, hvorvidt de i fremtiden også kommer til at være beskyttet i Storbritannien. Det forklarer Kasper Frahm, der er partner og ekspert i immaterielret hos Plesner.

»I EU har vi jo det såkaldte EU-varemærke, og det er en rigtig smart og billig konstruktion, der muliggør, at man ved at lave én ansøgning kan opnå et varemærke, der dækker samtlige EU-lande. Når Storbritannien er trådt ud af EU, så vil man formentlig skulle ansøge separat begge steder, hvis man ønsker varemærkebeskyttelse, og det vil selvfølgelig gøre det dyrere og mere bøvlet for de danske virksomheder,« siger Kasper Frahm.

Han forventer dog ikke, at det bliver nødvendigt at genforhandle eksisterende varemærkeaftaler for de danske virksomheder, men håber i stedet, at en »konverteringsordning« forhåbentlig kommer på plads. Dermed vil det primært være virksomheder, der fremadrettet ønsker at beskytte designs og varemærker i Storbritanninen, som bliver ramt af briternes exit.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen