Berlingske Business

Toppolitiker og sproggeni

BELGIUM EU COMMISSION WEEKLY MEETING
Frans Timmermans var en respekteret udenrigsminister, da han sidste år takkede ja til posten som Jean-Claude Junckers højre-hånd. Foto:

EU-Kommissionens nummer to er en ambitiøs hollænder med temperament og et skarpt intellekt.

Når man sidder over for Frans Timmermans, mærker man øjeblikkeligt det skarpe intellekt, overblikket, formuleringsevnen – og hans flair for fremmedsprog.

Han er hollænder, men taler en stribe sprog flydende. Sprog­færdighederne er én af mange kompetencer, som han kan trække på, når han i de næste fem år skal være højre hånd for kommissionsformand Jean-Claude Juncker.

Ganske usædvanligt har Juncker udnævnt Timmermans til »første-næstformand«, som det noget kikset lyder på dansk. Dermed kommer Timmermans til at spille en vital rolle, når den nye EU-Kommissions arbejdsprogram skal drives frem.

BELGIUM EU COMMISSION WEEKLY MEETING

Præcis som Juncker gør Timmermans meget ud af at understrege seriøsiteten i sloganet om, at EU skal være »big on big things and smaller on smaller things.« Ambitionen er, at EU skal skabe resultater på områder, hvor det virkelig tæller. I stedet for at overdynge medlemslande og borgere med ligegyldig lovgivning.

Om det lykkes, vil tiden vise.

Inden han blev hentet til Kommissionen, var han den populæreste minister i den hollandske regering. Som udenrigs­minister håndterede han forløbet efter, at et fly fra Amsterdam blev skudt ned over Ukraine. Her blev han ved med at presse russerne for oplysninger og svar.

29BUSFRANCE-EU-PARLIAMENT.jpg

Diplomatsønnen blev diplomat

At han skulle ende som toppolitiker var ingen selvfølge. Han blev født i 1961 i den hollandske by Maastricht – som senere skulle lægge navn til den EU-traktat, som danskerne i 1992 hældte ned ad brættet – men han voksede op i udlandet som søn af en diplomat.

Efter endt uddannelse indledte Frans Timmermans selv en karriere som diplomat, og i 1990 blev han sendt til Hollands ambassade i Moskva, hvor han oplevede Sovjet­unionens sidste krampe­trækninger.

I 1994 fik han arbejde som assistent for den hollandske EU­­kommissær, Hans van den Broek, og dernæst fulgte tre år som rådgiver i OSCE, inden han sprang ud som politiker.

I 1998 blev han valgt til parlamentet for det hollandske arbejderparti, Partij van de Arbeid, og kom især til at beskæftige sig med Europa-politik – hvilket absolut ikke blev anset for at være et »hot« ordførerskab. Han blev kendt for at være en stærk fortaler for europæisk integration – en føderalist – men rubricerede senere sig selv som euro-realist.

I 2007 blev han udnævnt til europaminister, hvilket varede til 2010. I 2012 blev han igen udnævnt til minister og kom denne gang til at optræde i glansrollen som hollændernes populære og respekterede udenrigsminister.

Som enhver toppolitiker har han temperament, stædighed og ambitionen om at vinde. Uden for politik er han kendt for at have en glubende interesse for kultur – film og bøger – og på Facebook har han generøst delt ud af sin viden og sine oplevelser.

Privat er han gift og har fire børn.

29BUStimmer.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen